احمد رضا جعفری روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در سال زراعی گذشته سطح اجرا شده آبیاری تیپ در این شهرستان 350 هکتار بوده که این میزان امسال به 700 هکتار افزایش یافته است.
وی ادامه داد: یکی از بهترین روشهای آبیاری در کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای تیپ در کشت محصولات زراعی است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین بیان کرد: چشم انداز اجرای این طرح تا سال یک هزار و 400 توسعه تا 2 هزار و 500 هکتار از زمین های زراعی این شهرستان است.
جعفری ادامه داد: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ای موضعی، مصداق بارز بهره وری بهینه آب است چرا که بهره بردار تنها به حد کفایت رشد از منابع آبی برداشت می کند و این مهم در شرایط بحرانی اهمیت زیادی دارد.
وی بیان کرد: با شبکه آبیاری موضعی یا تیپ زمینه آبیاری یکنواخت برای همه بذرها های کاشته شده با تراکم محاسبه شده فراهم می شود و کیفیت در کاشت، کاهش هزینه ها و محصول مطلوب به دست می آید.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خمین، این شهرستان حدود 50 هزار اراضی زراعی دارد که تاکنون 9 هزار هکتار این اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.
جعفری گفت: به واسطه بحران خشکسالی در سال های اخیر اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به سمت سیستم های قطره ای سوق داده شده است.
وسعت اراضی قابل کشت در شهرستان خمین 72 هزار هکتار است که هر ساله یک سوم این وسعت در چرخه تولید محصولات بهاره و پاییزه قرار می گیرد.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.