عضو شورای شهر اراک گفت: توزیع فضای سبز در مناطق شهری اراک مناسب نیست و با این وجود در نگهداری از آن نیز دقت نمی شود.

به گزارش ایلنا از اراک، طوفان محمدی در صحن رسمی شورای شهر اراک گفت: شهر اراک در رتبه بندی آلودگی هوایکی از آلوده تر شدن شهرهای ایران است، لذا اهمیت حفظ و توسعه فضاهای سبز و باز نه بر کسی پوشیده است و نه نیاز به تاکید و اشاره دارد. 

وی افزود: فضاهای باز و سبز و پارک های شهری متعلق به مردم و از دارایی های عمومی شهر است؛ کمبود فضاهای فراغتی در شهر اراک سبب شده است پارک ها تنها تفرجگاه شهروندان اراکی باشد بنابر این وظیفه شورا نظارت بر نحوه مدیریت و بهره برداری از این دارایی عمومی شهر است؛ تا اگر گامی به جلو برداشته نمی‌شود حداقل همین دارایی موجود به درستی حفاظت شود و از گزند مناسبات پیچیده و تصمیمات عجولانه حفاظت شوند.

محمدی عنوان کرد: پارک آزادی یکی از پارک های درون شهری اراک است که از این سوء مدیریت آسیب جدی دیده است؛ مساحت اولیه این پارک چیزی نزدیک به ١١ هکتار بوده است که در فازهای مختلف قسمت هایی از پارک به کاربری های متفاوتی واگذار شد و این پارک روز به روز کوچکتر و کوچکتر شده است. بر همه روشن است وقتی در محدوده ای از شهر مطابق طرح های بالادستی جامع و تفضیلی، کاربری به فضای سبز اختصاص می یابد این تخصیص زمین بر مبنای نیاز شهر و به خصوص منطقه شهری محل قرارگیری پارک انجام پذیرفته است، بنابراین با تخصیص این فضای باز و سبز به کاربری های دیگر و با تغییر کاربری سبز و باز عملا عدالت فضایی در دسترسی به خدمات از بین می‌رود. 

عضو شورای شهر اراک گفت: اگر شعار توسعه شهری امروز در همه جهان عدالت فضایی در دسترس و برخورداری است، بنابراین نمی توانیم با بهانه تراشی های گوناگون فضای تخصیص یافته به کاربری باز و سبز را به عملکردهای مختلف و نهادهای دولتی و خصوصی واگذار کنیم چرا که تعیین کاربری اولیه حاصل حجم گسترده ای از مطالعات فنی بوده است. نزدیک ٧٥٠ مترمربع از این پارک به گلخانه، یک هکتار به شهربازی، ٢٢٠٠متر مربع به کتابخانه، ٣١٠٠مترمربع کانون پرورش فکری و اخیرا بخش های به برخی از نهادهای دیگر واگذار گردیده است. 

وی در پرسشی عنوان کرد: سوال این جاست چگونه؟ با چه عدله ای علمی و فنی؟ و مطابق کدام مصوبه ی شورا؟ این اقدام صورت پذیرفته است؟ آیا تغییر کاربری یا واگذاری بخشی از پارک های درون شهری به کاربری های دیگر نباید با بررسی و نظارت شورا صورت پذیرد؟ چه مطالعاتی و طرح توجیهی برای اینواگذاری وجود دارد؟ اگر وجود دارد چرا جهت بررسی به شورا ارائه نشده است؟ 

این عضو شورای شهر در پایان گفت: من به عنوان نماینده مردم در شورا از جایگاه نظارتی شورا نسبت به چگونگی واگذاری این پارک به عملکردهای مختلف ، طرح توجیهی تهیه شده برای واگذاری ها و علت عدم اطلاع کمسیون خدمات شهری از برنامه های شهرداری برای واگذاری پارک شهری به فعالیت های دیگر سوال و درخواست ارائه توضیحات کامل در صحن علنی شورا دارم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.