ابوالفضل مرتضیان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: خمین زادگاه امام راحل است که سالانه بیش از 500 گردشگر داخلی و خارجی به آن سفر می کند و اجرای طرح بازآفرینی شهری در آن ضروری است.
وی اظهار داشت: 237 هکتار بافت فرسوده در قالب 13 محله در خمین شناسایی شده و این شهرستان از نظر بافت فرسوده سومین حوزه شهری استان مرکزی حسوب می شود.
مرتضیان ادامه داد: طرح بازآفرینی در سه شهر اراک، خمین و ساوه در محدوده ها ی تاریخی شهرها، پهنه های نابسامان میانی، بافت فرسوده، سکونتگاه های غیررسمی، پهنه های شهری با پیشینه روستایی و اراضی و محدوده های ناکارآمد با کاربری ناهمگون شهری در دست اجرا است.
شهردار خمین گفت: برای اجرای طرح بازآفرینی در خمین طرح های مطالعاتی اجرا شده و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده به منظور کنترل پهنه‌های شناسایی شده، در دستور کار است.
مرتضیان ادامه داد: بافت فرسوده شهر در قالب سه پهنه قدیم، میانی و پیرامونی به منظور احیای کالبدی، انسجام هویتی و رونق اقتصادی تدوین شده است.
وی توضیح داد: در گام نخست محدوده بافت فرسوده خمین با نگاهی کارشناسی و با تخصص های اسلوب شهری مطالعه و در هماهنگی با طرح‌های بالادست، جایگاه محدوده در مجموعه شهری مشخص و راهبردهای هدایت کننده مداخله در آن تدوین شده است.
شهردار خمین اظهار داشت: در گام دوم نیز بر مبنای راهبردهای ساختاری، طرح تفضیلی در قالب یک چارچوب طراحی شهری برای هدایت توسعه تهیه و با بررسی دقیق و گونه ‌شناسی فرسودگی ‌ها، سیاست‌‌ گذاری انجام شده است.
مرتضیان افزود: در صورت همکاری شهروندان متقاضی نوسازی و گشایش تسهیلات کم بهره از سوی بانک های عامل به متقاضیان، در آینده می توان چهره بافت فرسوده شهر را متحول کرد.
وی افزود: در طرح بازآفرینی خمین از مجموع محله های مشخص شده شهر خمین، سه محله همجوار بیت تاریخی امام خمینی(ره)، اسماعیل بیگی و محسن آباد در اولویت اجرای بهسازی و نوسازی قرار گرفته اند.
شهردار خمین اضافه کرد: در این راستا طرح 24 متری یادگار امام، مجتمع آفتاب و خیابان فردوسی این شهرستان در حال اجرا است.
شهرستان خمین، جنوبی ترین شهرستان استان مرکزی محسوب می شود و از شمال به شهرستان اراک و سربند، از شرق به محلات، از جنوب به گلپایگان و از غرب به الیگودرز و دارای 2 هزار و 394 کیلومتر مربع وسعت و 105 هزار نفر جمعیت است.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.