سید مصطفی آذرکیش در حاشیه بازدید دانش آموزان شرکت کننده در دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه کاردانش از بیت تاریخی امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران، افزود: 39 درصد از دانش آموزان در هنرستاهای فنی و حرفه ای و کار و دانش به تحصیل اشتغال دارند که با برنامه هدفمند بهبود تحصیل در این حوزه دنبال می شود.
وی عنوان کرد: سالانه 2 درصد به دانش آموزان شاخه های کار و دانش و فنی و حرفه ای کشور افزوده می شود و متناسب سازی آموزش با نیاز بازار دنبال می شود.
مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار دانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: 640 هزار هنرجو در هفت هزار و 100 هنرستان کشور مشغول به تحصیل هستند.
آذرکیش خاطرنشان کرد: 350 هزار هنرجو در 160 رشته شاخه کار و دانش و درچهار هزار و 400 مرکز به تحصیل اشتغال دارند.
وی افزود: 290 هزار هنرجو در43 رشته شاخه فنی و حرفه ای در 2 هزار و 700 مرکز تحصیل می کنند.
مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: گسترش رشته های هنری برای تسریع فرآیند تولید، ایجاد اشتغال و کارآفرینی امری اجتناب ناپذیر است که توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه دارد.
آذر کیش افزود: مهارت آموزی به عنوان اولویت برنامه های آموزش و پروروش هدفگذاری شده و تنوع رشته های فعال هنرستان ها در راستای پاسخگویی به نیاز بازار کار است.
وی یادآور شد:به طور میانگین 70 درصد از دانش آموختگان هنرستان ها جذب بازار کار می شوند و فارغ التحصیلان مراکز فنی حرفه ای یا کارو دانش به تناسب منطقه اقلیمی و جغرافیایی به فعالیت می پردازند.
مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در برخی رشته های این مراکز 100 درصد فارغ التحصیلان جذب بازار کار می شوند.
وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه کارو دانش به مدت سه روز در شهر اراک، گفت: دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری هنرستان های کاردانش کشور در چهار مقطع هنرستانی، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می شود.
وی افزود: این جشنواره با 76 اثر در رشته های طراحی نقوش سنتی، طراحی عمومی، عکاسی، چاپ باتیک، مشبک کاری، پاپیه ماشه، چرم، فرش، طلا و جواهر سازی، گرافیک و پوشاک از هنرجویان 22 استان درحال برگزاری است و در 2 روز داوران آثار رسیده به این جشنوراه را ارزیابی می کنند.
مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه کار دانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این دوره از جشنواره در 11 گرایش هنری در حال برگزاری است و پس از داوری در هر مرحله 76 شرکت کننده از کل کشور شامل 70 دختر و 6 پسر در مرحله کشوری به رقابت پرداخته و برترین های این جشنواره معرفی می شوند.
وی تاکید کرد: در روز پایانی جشنواره از هر رشته سه نفر و در مجموع 33 نفر به عنوان برگزیده این دوره از جشنواره انتخاب می شوند و نفرات برتر نشان طلا، نقره و برنز دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: این جشنواره با اهداف متعالی کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی، مشارکت دستگاه های متولی مهارت در اجرای آموزش و نقش هنر و صنایع فرهنگی در توسعه اقتصادی کشور دنبال می شود.
مدیر آموزش و پرورش خمین نیز در جمع هنرجویان شرکت کننده در دوازدهمین جشنواره مهارت های هنری شاخه کاردانش در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری بیت تاریخی امام راحل، گفت: 653 دانش آموز شامل 413 پسر و 240 دختر در هفت هنرستان این شهرستان به تحصیل اشتغال دارند.
مهدی محمدی افزود: نهادینه کردن فرهنگ تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش در بین دانش آموزان و همچنین اولیای آنان گامی موثر در پرورش نیروی متخصص و کارآمد است.
وی بیان کرد: شمار فارغ التحصیلان بیکار در هنرستان ها نسبت به شاخه های نظری کمتر است و از آنجا که نیروی انسانی عامل موثر در رونق تولید و ایجاد کارآفرینی و فراهم کردن فرصت های اشتغالزایی است رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش گزینه مناسب برای رسیدن به این هدف اساسی است.
مدیر آموزش و پرورش خمین گفت: توجه به زیبایی شناختی و تجلی هنر در رشته های هنرستان در بازار رقابت در بین بنگاه ها و واحد های تولیدی نقش موثری ایفا می کند که این مهم در رشته های کاردانش و فنی حرفه ای مورد توجه قرار گرفته است.
محمدی، شناسایی استعدادها و خلاقیت نیروی انسانی و بسترسازی برای رشد و پرورش این استعدادها از طریق کارآموزی و کسب مهارت را اقدامی موثر در رفع مشکل بیکاری عنوان کرد.
وی تاکید کرد: برای قطع وابستگی از فروش نفت و افزایش صادرات غیرنفتی و ارز آوری باید رشته های کار دانش و فنی و حرفه ای تقویت شوند.
شهرستان خمین، زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی است که در جنوب استان مرکزی واقع شده و دارای 105 هزار نفر جمعیت است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.