به گزارش ایرنا، سید علی آقا زاده روز پنجشنبه در همایش دهیاران استان مرکزی در اراک افزود: دهیاران نماینده ارشد دولت در مناطق روستایی هستند و در هماهنگی و برنامه ریزی بودجه ای و توسعه ای این مناطق نقش کلیدی دارند.
وی بیان کرد: افزایش تولیددر حوزه کشاورزی، توزیع مناسب امکانات در روستاها و جلوگیری از مهاجرت از اهدافی است که دولت برای تثبیت جمعیت روستاها دنبال می کند و دهیاران باید تمام تلاش خود را در این راستا به کار گیرند.
استاندار مرکزی ادامه داد: ظرفیت استان مرکزی برای تامین نیاز شهری و روستایی به کار گرفته شده است و حضور هدفمند و قوی دهیاران برای تحقق این مهم امری حیاتی است.
آقازاده اظهار داشت: خروجی تعامل و انسجام موثر در بخش های مختلف استان مرکزی، افزایش بهره مندی و رضایتمندی مردم است که باید تلاش مضاعفی در این خصوص صورت بگیرد.
وی گفت: 500 میلیارد ریال اعتبار در حساب دهیاری های استان وجود دارد که این میزان اعتبار می تواند جریان پرنشاط و با انگیزه ای را در روستاها رقم زند.
استاندار مرکزی افزود: موانع مصرف این اعتبار در موضوعات عمرانی و توسعه روستایی باید حل شود و تا سه ماه آینده منابع اعتباری آن در بخش های مورد نیاز هزینه شود.
آقازاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دشمن تلاش ویژه ای بر ناامیدی و افسرده بودن مردم کشور دارد که در این راستا همه باید هوشیار باشند و برای افزایش نشاط اجتماعی بیش از پیش بکوشند.
استاندار مرکزی همچنین یادآور شد: حضور زنان دهیار در عرصه مدیریت روستایی استان پررنگ است و تاکنون خدمات این قشر در روستاها ارزنده بوده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این همایش گفت: شوراهای اسلامی و دهیاری ها امید مضاعف در توسعه روستاها ایجاد کرده اند و دهیاران باید در مدت خدمت، نقشه راهی برای توسعه روستاها به بهترین شکل داشته باشند.
فتح الله حقیقی بیان کرد: کارنامه دهیارانی درخشان است که به موضوع اشتغال خرد در روستاها توجه ویژه کنند.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری مرکزی ادامه داد: افزایش آگاهی عمومی در خصوص بهبودشاخص های سلامت روستائیان از اموری است که باید توسط دهیاران به بهترین نحو ممکن دنبال شود.
حقیقی عنوان کرد: رشد آسیب های اجتماعی در روستاها نیز دغدغه ای جدی است که بخشداران و دهیاران باید برای این حوزه برنامه ریزی جدی داشته باشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این همایش گفت: دفتر فنی و روستایی این استانداری در زمره سه دفتر برتر کشور است و دهیاران در این راستا نقش موثری داشته اند.
مهدی زندیه وکیلی افزود: دهیاران وظایف و مسئولیت های مختلفی برعهده دارند و حفظ و صیانت از جایگاه مدیریت روستایی به عنوان یک برنامه مهم در استان مرکزی پی گرفته می شود و 70 درصد از دهیاران دوره جدید این استان از نیروهای دوره های گذشته است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی نیز در این همایش گفت: شهرها مصرف کننده تولیدهای روستایی است از این لحاظ برتری ویژه نسبت در روستا به عنوان کانون مولد وجود دارد.
علی اکبر کریمی افزود: تشکیل دهیاری ها و شورای اسلامی روستاها سرمایه است که در مدیریت روستایی کشور به آن دست یافته است.
وی بیان کرد: حدود 800 دهیاری در استان مرکزی فعالیت دارد و باید تلاش شود که پوشش دهیاری در این استان برای همه روستاها فراگیر شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون دهیاری های این استان قدم های بلندی برای پیگیری امور اجرایی روستاها برداشته اند و این مهم باید روز به روز افزایش بیشتری یابد.
کریمی یادآور شد: برخورداری از روحیه جهادی و انقلابی و تمرکز فعالیت جهاد سازندگی در روستاها بسیار ارزشمند بود و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب بازگشت به جهاد سازندگی ضروری است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی اضافه کرد: توجه به ساختار اداری و مالی دهیاری ها و شوراهای اسلامی و به رسمیت شناختن اختیارات آن ها باید مورد توجه قرار گیرد.
کریمی تصریح کرد: انجام کوچکترین فعالیت در دهیاری ها وصل به بخشداری و فرمانداری ها است که این معضلی جدی است و باید مسیری باز شود که با تلاش، حمایت و نظارت غیر مزاحم زمینه افزایش اختیارات دهیاری ها فراهم شود.
وی گفت: اعتبارات زیادی در حساب دهیاری ها موجود است اما به دلیل مشکلات دستورالعملی در بودجه، امکان استفاده از آن نیست.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: دهیاران باید همه تلاش خود را در بهره گیری از توان و ظرفیت های اقتصادی روستاها و فرصت های سرمایه گذاری در روستاها به کار گیرند.
کریمی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی حامی و حافظ منابع روستاها است و امنیت شغلی دهیاران به عنوان نیاز جدی در قالب طرحی در مجلس در حال رسیدگی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش گفت: دهیاران خط مقدم خدمات رسانی در روستاها هستند و افزایش اختیارات به این قشر ضروری است.
سید مهدی مقدسی افزود: فرآیند تخصیص اعتبارات دهیاری ها نیازمند تسهیل است.
وی بیان کرد: ناهماهنگی بین دستگاه های خدمت رسان موجب توقف در بسیاری از امور و فعالیت ها خواهد شد و در شرایط فعلی، تعامل و هماهنگی بین دستگاه های خدمات رسان روستایی و شهری باید افزایش یابد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی مردم و مشکلات آنان را فراموش نکرده و در 2 هفته گذشته نشست های مختلفی در این راستا برگزار شده و 10 مورد ویژه از کمیته های تخصصی جمع آوری شده است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شرایط فعلی همه باید تلاش کنند تا با افزایش انسجام و اتحاد ملی تهدید ها را به فرصت تبدیل شود.
مقدسی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی آمادگی لازم را برای بررسی لوایح دولت در خارج از نوبت را داراست.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی نیز در ادامه این همایش گفت: 793 دهیاری در این استان وجود دارد که ۱۲۲ دهیاری توسط زنان اداره می شود و حضور دهیاران زن در دوره جدید افزایش چشمگیری داشته است.
فائض پور افزود: نگاه به روستاها باید تغییر کند و بر مبنای توسعه باشد و این مهم در گرو فرهنگ سازی گسترده است.
وی بیان کرد: ۲۳ شرکت تعاونی در این استان وجود دارد که فعالیت محدوددارندو تاکنون این شرکت ها درخواستی برای اخذ تسهیلات روستایی نداشته اند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: حسابرسی از دهیاری های این استان در روزهای آتی آغاز می شود.
سعید فائض پور افزود: حقوق و دستمزد دهیاران مطابق با مدرک تحصیلی در حال اصلاح است و بخشنانه آن ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه المپیاد علمی دهیاران تا پایان شهریورماه امسال برگزار خواهد شد، گفت: استان مرکزی در المپیاد دوره گذشته خوش درخشید و امید است در این دوره نیز کارنامه خوبی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی هم در این همایش گفت: بیشتر مصرف آب این استان در بخش کشاورزی است اما بهره وری آن تنها 30 درصد است.
عزت الله آمره ای افزود: دولت تاکید ویژه بر آبیاری نوین دارد و سیاست های تشویقی خوبی در این راستا لحاظ شده است.
وی بیان کرد: کشت های پرمصرف آب از جمله هندوانه و لوبیا در استان ممنوع شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: دهیاران نقش موثری در مدیریت و حفاظت از منابع آبی در روستاها دارند و این قشر باید تخلفات آبی روستاها را به موقع شناسایی و اطلاع رسانی کنند.
در این همایش چهار نفر از دهیاران استان مرکزی مسائل و مشکلات مختلف دهیاران این استان را بیان و خواستار حل آن ها از سوی مسئولان امر شدند.
در پایان این همایش از دهیاران استان مرکزی تجلیل شد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد.
/6013/3005/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.