به گزارش ایرنا، سید حمید کلانتری عصر سه شنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی در خمین، افزود: مشارکت مردم در اقتصاد با رویکرد تعاونی، گامی موثر در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: پیگیری اقتصاد مقاومتی با محور تعاون سبب افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی در کشور می شود.
کلانتری تصریح کرد: رعایت صرفه جویی، مبارزه با فساد اقتصادی و گسترش شفافیت در نظام اداری در ساختار تعاونی ها به چشم می خورد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آنچه که باعث شده سرمایه اجتماعی آسیب ببیند، فاصله بین گفتار ، رفتار و عمل است، در حالی که باید برای رفع مشکلات جامعه از جمله بیکاری، اقتصاد مقاومتی را اجرایی کرد.
کلانتری افزود: در شرایط کنونی تحقق اقتصاد مقاومتی رویکرد همه جانبه دارد و تنها با شعار و دیدگاه عمومی محقق نمی شود.
وی تصریح کرد: با انگیزه، همت و تلاش همه دستگاه ها در انجام وظایف می توان مشکلات اقتصادی جامعه از جمله نوسان بازار ارزو بیکاری را مدیریت کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح فراگیر اشتغال روستایی عنوان کرد: با مشارکت صندوق توسعه ملی پرداخت 12 هزار میلیارد ریال تسهیلات در مناطق روستایی، محروم و شهرهای زیر 10هزار نفر در دستور کار قرار دارد.
کلانتری ادامه داد: منحنی پرداخت تسهیلات اشتغال از نیمه دوم اردیبهشت ماه سال جاری اوج و در خرداد ماه شتاب گرفته است.
استاندار مرکزی گفت: خمین با توجه به اعتبارات مناسب اشتغال روستایی در جذب تسهیلات روستایی عملکرد مطلوبی ندارد.
سید علی آقازاده افزود: مسئولان این شهرستان موظف هستند تا پایان تیرماه گزارشی دقیق از اشتغال ایجاد شده در روستاهای خمین ارائه دهند.
آقازاده ادامه داد: اگر دستگاه های مربوطه در این زمینه عملکرد مطلوبی داشته باشند، استان از مشوق های دولتی علاوه بر اعتبارات تخصیصی بهره مند می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: سهم استان از تسهیلات قانون حمایت و توسعه اشتغال در مناطق روستایی و محروم 2 هزار و 930 میلیارد ریال است که در مرحله اول یک هزار و 25 میلیارد ریال ابلاغ و توزیع شهرستانی آن در ماه های اخیر آغاز شده است.
محمد تقی آبایی هزاوه افزود: برای 252 متقاضی ثبت نام شده در سامانه کارا، هزار و 410 میلیارد ریال درخواست تسهیلات شده است.
وی اظهار داشت: در شهرستان خمین 106 طرح اشتغال روستایی با درخواست 440 میلیارد ریال در سامانه کارا ثبت شده که تاکنون هشت طرح مصوب و هفت طرح نیز تعیین تکلیف شده است.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: عمده فعالیت مردم شهرستان خمین کشاورزی بوده که در چندین سال به دلیل خشکسالی های متوالی رکود اقتصادی و بیکاری دامن گیر این شهرستان شده است.
احمد طهرانی افزود: این شهرستان دارای یک شهرک صنعتی، سه ناحیه صنعتی و 2 قطب صنعتی است و مجموع واحدهای مستقر در شهرک صنعتی 168 واحد است که از این تعداد 117 واحد فعال و مابقی در حال ساخت یا به علت مشکلات کمبود نقدینگی نیمه تعطیل شدند.
وی ادامه داد: هزار و 300 نفر در این واحدها اشتغال دارند که در صورت راه اندازی صنایع بزرگی همچون آریا پلیمر، خودروسازی و پتروشیمی 2 هزار اشتغال جدید ایجاد می شود.
وی مهمترین مشکلات نواحی و شهرک های صنعتی را کمبود زیرساخت های خدماتی دانست و خواستار توجه جدی شد.
طهرانی افزود: عملیات اجرایی استقرار پست 400 کیلو ولت شهرک صنعتی خمین در سال جاری آغاز شده که نیاز است در اجرای این طرح زیر بنایی، تسهیل شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت دارای بالاترین نرخ بیکاری در استان مرکزی است.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.