سیدمحمد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این رشته ها شامل سفالگری، رودوزی سنتی، گره چینی چوب، جاجیم بافی، قدک بافی نیم ور، زره بافی، قدک بافی نراق، آینه کاری، ساخت ساز سنتی، میناکاری و تفرش دوزی است.
وی اظهار داشت: برخی از رشته های قدیمی و اصیل صنایع دستی به دلایل مختلف نظیر فوت هنرمند، نداشتن بازار فروش و نبود مصالح اولیه در استان منسوخ شده بود که با تلاش و حمایت هدفمند این اداره کل احیا شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: صنایع دستی دارای ماهیتی مستقل و بومی است که توان اشتغالزایی دارد و با توجه به اینکه نیاز به سرمایه کمی دارد رونق آن در استان مد نظر است.
حسینی بیان کرد: هشت هزار هنرمند صنایع دستی در این استان فعالیت دارند و بیش از یک سوم رشته های فعال صنایع دستی در این استان وجود دارد.
وی اظهار داشت: صنایع دستی راوی هویت هر منطقه و یکی از عوامل موثر در نشر و ترویج آثار هنری فاخر است و به همین منظور هشت هزار 200 هنرآموز استان در رشته های مختلف آموزش کاربردی فرا گرفتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: صنایع دستی استان به دلیل برخورداری از ویژگی های بارز و قابلیت های منحصر به فرد توانایی ایجاد تاثیرات بلند مدت بر توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را دارا است.
حسینی افزود: سفال برجک و نقاشی پشت شیشه از رشته های منسوخ شده استان مرکزی است که در فهرست ثبت میراث ناملموس قرار گرفته اند.
از 295 رشته صنایع دستی فعال کشور 110 رشته در استان مرکزی دایر است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.