علی اکبر منصوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آب آشامیدنی سالم و بهداشتی با 2 خودروی تانکردار 12 هزار لیتری به میران ماهانه 860 هزار لیتر بین عشایر استان توزیع می شود.
وی ادامه داد: به دلیل افت منابع آبی و کاهش نزولات جوی سکونتگاه های عشایری به این کانون های جمعیتی به صورت سیار آبرسانی می‌شوند.
وی یادآور شد: طرح آبرسانی سیار به مناطق عشایرنشین از اواخر خرداد ماه آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد و تامین آب آشامیدنی عشایر لایروبی قنوات در ساوه و حفر چاه در زرندیه در دستور کار قرار دارد.
منصوری بیان کرد: طرح مجتمع آبرسانی به 13 روستای قشلاق نشین عشایر زرندیه در حال اجرا است.
وی اظهارداشت: مطالعات این طرح از سال 93 آغاز شد و از سال گذشته نیز عملیات اجرایی آن کلید خورد که مرحله نخست آن در صورت تامین اعتبار امسال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: برای اجرا و تکمیل این طرح 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تاکنون 9 میلیارد ریال از محل اعتبارات بنیاد برکت و 20 میلیارد ریال از سازمان امور عشایر تخصیص یافته است.
منصوری ادامه داد: در صورت تامین پنج میلیارد ریال اعتبار استانی گام اول این طرح امسال به بهره برداری می رسد.
وی اظهارداشت: عشایر استان مرکزی شامل ایل شاهسون، مغان، سنگسری، زند راویه ای، کرد کلهر، ذلکی، کله کوهی و عرب خراسانی است.
مدیر امورعشایر استان مرکزی گفت:جمعیت عشایر استان مرکزی بیش از پنج هزار نفر در قالب یک هزار خانوار است که بیشتر در مناطق مختلف ساوه، زرندیه، دلیجان و خمین زندگی می کنند.
منصوری گفت: افزون بر 17 هزار و 289 تن انواع محصول دامی و زراعی پارسال توسط عشایر استان مرکزی تولید شد.
وی افزود: 20 درصد تولیدات دام سبک استان از حدود 350 هزار راس دام به دست می آید.
منصوری گفت: عشایر این استان ضمن تولیدات محصولات دامی و زراعی پارسال 490 متر مربع قالی و قالیچه پشمی، 13متر قالی ابریشمی و یک هزار و 800 مورد سبد تولید برای مصرف و بازار مصرف عرضه کردند.
ایلات و عشایر استان مرکزی، بومی این منطقه نیستند و از سایر نواحی ایران به خاطر طبیعت بکر و شرایط مناسب زندگی ایلی در جای جای استان مرکزی استقرار یافته اند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.