غلامرضا ملکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا تا پایان تیرماه امسال ادامه دارد و پیش بینی می شود در این مدت 2 هزار و 500 تن محصول کلزا با قیمت تضمینی 28 هزار ریال از کشاورزان استان مرکزی خریداری شود.
وی با یادآوری خرید هزار و 700 تن محصول کلزا از کشاورزان استان مرکزی ادامه داد: 6 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی در سال زراعی جاری به کشت محصول دانه های روغنی کلزا اختصاص یافته است و افزایش سطح زیر کشت مهمترین دلیل افزایش تولید این محصول در استان است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطر نشان کرد: کشت دانه های روغنی از جمله کلزا برای جلوگیری از واردات روغن از برنامه های اولویت دار دولت تدبیر و امید است و بر این اساس حمایت از توسعه کشت این محصول در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
ملکی با یادآوری خرید تضمینی دانه های آفتابگردان و گلرنگ در استان مرکزی تا پایان شهریور ماه امسال افزود: 50 تن دانه آفتابگردان و گلرنگ پارسال از کشاورزان این استان خریداری شد که پیش بینی می شود خرید تضمینی این محصول امسال به 200 تا 300 تن افزایش یابد.
وی ادامه داد: افزایش سطح زیر کشت محصول آفتابگردان و گلرنگ از مهمترین عوامل افزایش تولید این محصول در استان مرکزی است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
استان مرکزی با دارا بودن یک و هشت درصد از مساحت کل کشور دارای منابع آبی محدودی است اما ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته که با وجود همه کمبودها و محدویت‎ها، توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و جایگاه ویژه‎ای در کشور به دست آورد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.