مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلیجان گفت: یک میلیون لیتر از این گلاب تولیدی از 750 تن گلبرگ گل محمدی و در کارگاه های سنتی دلیجان و کاشان فرآوری شده است.
عباس ارشدی اظهار داشت: سطح باغ های گل محمدی بارور دلیجان 250 هکتار است و بهترین اسانس گلاب با کیفیت درجه یک در کارخانه های اسانس گیری و عرق گیری صنعتی و سنتی این منطقه حاصل و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.
مدیر جهاد کشاورزی دلیجان بیان کرد: 20 کارگاه ویژه گلاب گیری سنتی و فرآوری اسانس در دلیجان فعال است و از گلبرگ های برداشت شده 31 لیتر اسانس تولید و روانه بازار مصرف شده است.
ارشدی گفت: با توجه به خشکسالی و کم شدن منابع آب در مناطق جنوبی استان مرکزی به ویژه دلیجان تغییر الگوی کشت ضروری است و در همین راستا ترویج کشت گل محمدی به عنوان محصول کم آب بر در دستور کار قرار دارد.
ارشدی گفت: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در روستاهای خاوه، مهدی آباد، هستیجان و قالهر قراردارند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی دلیجان بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در استان مرکزی مربوط به این شهرستان است و حدود 500 بهره بردار در این بخش اشتغال دارند.
رئیس تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خمین نیز گفت: 500 هزار لیتر از گلاب تولیدی امسال استان مرکزی با برداشت و فرآوری گل محمدی در این شهرستان حاصل شده است.
احمد عروجی افزود: این میزان گلاب از 338 تن گلبرگ گل محمدی در خمین حاصل شده است.
وی، سطح زیر کشت گل محمدی در خمین را 172 هکتار بیان کرد.
رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خمین یادآور شد: هر هکتار گل محمدی در این شهرستان یک اشتغال دائمی فراهم کرده ضمن اینکه در فصل برداشت نیز به ازای هر هکتار 20 نفر روز در بازهد زمانی یک ماهه شغل ایجاد می شود.
عروجی افزود: شهابیه، قورچی باشی، لیلیان و منطقه حومه از مناطق مهم گلزارهای گل محمدی در خمین است و محصول برداشت شده به مراکز گلاب گیری کاشان ارسال شده است.
مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز گفت: بیش از 296 هزار لیتر از مجموع گلاب تولیدی استان مرکزی از 135 تن گلبرگ تر گل محمدی در هشت کارگاه سنتی و صنعتی و یک کارگاه مکانیزه فرآوری محلات به دست آمده است.
عبدالله محمودی افزود: طح زیر کشت گلزارهای گل محمدی این شهرستان 45 هکتار است و 50 هکتار نیز نهال و نابارور هستند.
محمودی بیان کرد: گلاب علاوه بر مصرف غذایی در بخش دارویی و پزشکی نیز کاربردهای فراوان دارد.
شهرستان دلیجان، خمین و محلات به ترتیب رتبه اول ،دوم و سوم تولید گل محمدی در سطح استان مرکزی را دارند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.