به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: برخی اماکن اقامتی استان به علت تامین امکانات مناسب، تنوع و جذابیت منطقه مانند آبگرم محلات به طور کامل در طول سال پذیرش ظرفیت دارند.
وی اظهار داشت: مراکز اقامتی که زیر 36 درصد ظرفیت پذیرش گردشگر داشته باشند سودآور نیستند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در دولت تدبیر و امید تاسیسات گردشگری در این استان از 155 واحد به 190 واحد افزایش یافته است.
حسینی افزود: این اداره کل با تامین زیرساخت های گردشگری و ارایه تسهیلات و حمایت از سرمایه گذاران می کوشد که استان مرکزی را به مقصد گردشگری تبدیل کند.
وی اظهار داشت: شمار گردشگران اقامتی استان از 37 هزار نفر در سال 92 به 95 هزار نفر در سال جاری افزایش یافته و تاسیسات گردشگری استاندارد استان از 2 واحد به 16 واحد رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: این استان در زمینه در طبیعت گردی، محوطه های تاریخی، مشاهیر و بناهای تاریخی قابلیت بالایی دارد و با پیشینه هفت هزار ساله نمونه های ارزشمندی چون اسکلت هفت هزار ساله انسان در تپه سرسختی را دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سال گذشته 550 اشتغال روستایی در حوزه صنایع دستی استان هدفگذاری شد که 420 مورد آن محقق شد.
حسینی افزود: در تفاهمنامه میراث فرهنگی با آموزش فنی وحرفه ای هشت هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی آموزش دیدند.
وی اظهار داشت: دریافت مهر اصالت صنایع دستی یونسکو نشانه رشد، توسعه، تنوع و ظرافت صنایع دستی است که در این راستا از استان مرکزی 2 اثر پیش بینی شده بود که در سال 97 به 10 اثر افزایش یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: این استان در زمینه کسب نشان ملی نیز از 50 اثر پیش بینی شده عبور کرده و 75 اثر آن نشان ملی گرفته است.
حسینی گفت: درحال حاضر 9 شهرستان استان مرکزی صاحب بازارچه صنایع دستی با 12 غرفه دایر است و تا پایان امسال بازارچه صنایع دستی کمیجان، محلات و فراهان بهره برداری می شود.
وی افزود: استان مرکزی در شاخص ایجاد و راه اندازی بازارچه صنایع دستی کشور رتبه برتر را دارد که با همکاری شهرداری ها و تعامل با فرمانداران و بخشداری ها این موفقیت را کسب کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: میانگین آمار مرمت آثار نتاریخی این استان تا سال 92 حدود 22 اثر بود که این شاخص اکنون به 55 اثر رسیده است.
حسینی گفت: ثبت جهانی قنات ابراهیم آباد در سال گذشته موفقیت بزرگی برای استان مرکزی بود و پرونده مجموعه بازار اراک، بافت تاریخی نراق، مسجد جامع ساوه، سنگ نگاره های تیمره، خورهه و آتشکوه محلات نیز در نوبت ارزیابی ثبت جهانی است.
حسینی افزود: عملیات اجرایی موزه منطقه ای اراک با 10 هزار مترمربع یک دهه قبل کلید خورده که در آن گالری های متنوع ، موزه مردم شناسی، نسخ خطی، اشیا تاریخی، و فرش پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: 120 میلیارد ریال برای این موزه تاکنون سرمایه گذاری شده است و تکمیل و تجهیز آن به بیش از 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: 50 روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد که درخواست 50روستا دیگر نیز در دست مطالعه است.
حسینی گفت: تاکنون چهار خانه بوم گردی در استان مرکزی راه اندازی و مجوز 70 واحد بوم گردی نیز صادر شده است و تا پایان سال نیز 15 واحد به بهره برداری می رسد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.