به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی شامگاه سه شنبه در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در اراک، افزود: منابع دولتی باید با اثربخشی بالا در مسیر توسعه پایدار جامعه و همچنین جلب و رضایتمندی عمومی هزینه شود، در غیر این صورت اموال عمومی به هدر رفته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیکاری مهمترین مشکل جامعه و از دغدغه های اصلی رهبر معظم انقلاب است، منابع مالی کشور باید در راستای ایجاد اشتغال پایدار همراه با بهبود نرخ بهره وری به کار گرفته شود.
امام جمعه اراک بیان کرد: مولفه های توسعه اقتصادی استان در بخش های مختلف تولیدی باید به درستی کارشناسی شود و نیاز است که دستگاه های اجرایی کانون های تمرکز توسعه ای را در هر یک از بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات مشخص و نسبت به توسعه آن ها برنامه تدوین کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تحقق اقتصاد مقاومتی را تنها راه نجات بخش کشور عنوان کرد و گفت: آحاد جامعه به خصوص دستگاه های اجرایی و صاحبان صنایع باید با عزم و اراده جدی در راستای اصلاح وضعیت صنعتی و اقتصادی موجود کشور گام بردارند.
آیت الله دری نجف آبادی گفت: محور اصلی کشور با بالندگی و توسعه اقتصادی حفظ می شود بنابراین نقدینگی باید در راستای توانمندسازی اقشار مختلف جامعه هزینه شود.
وی ادامه داد: تحریم های ظالمانه استکبار جهانی در صورتی می تواند کشور را از پا درآورد که مسئولان برنامه روشنی برای توسعه اقتصادی کشور نداشته باشند و در سایه خودباوری هیچ قدرتی نمی تواند به کشور ایران آسیب وارد کند.
امام جمعه اراک حفظ هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی اقشار مختلف جامعه را از دیگر وظایف مسئولان عنوان کرد و گفت: دشمنان نظام اسلامی به خصوص آمریکا و اسرائیل غاصب با هجمه های فرهنگی مختلف در صدد تخریب این هویت ارزشمند هستند و می طلبد مسئولان نسبت به این توطئه های دشمنان هوشیاری کامل داشته باشند.
وی ادامه داد: دشمنان نظام اسلامی باید بدانند که ملت ایران با برخورداری از پشتوانه هویت ملی، اسلامی و انقلابی در برابر هیچ کشوری سر خم نمی کند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: با تقویت هویت اسلامی، ملی و انقلابی آحاد جامعه به خصوص نسل جوان می توان انواع آسیب های اجتماعی را نیز کاهش داد چرا که هویت اسلامی و گرایش به ارزش های انقلابی و ملی مانع بزرگی در مقابل انحرافات اجتماعی است.
وی، اصلاح الگوی مصرف را از امور ضروری جامعه ایران اسلامی دانست و گفت: تکیه بر اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ آن، رکن مهم تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است که باید در تمامی لایه های جمعیتی جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
امام جمعه اراک اظهار داشت: هدر رفت انرژی و به خصوص برق از مشکلات کشور است و می طلبد مسئولان نسبت به اصلاح این نقیصه یکوشند.
وی ادامه داد: نرخ بهره وری نیروگاه ها در تمام جهان 85 درصد است اما این شاخص مهم در کشور ایران کمتر از 53 درصد است و می طلبد برای آن چاره اندیشی شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: صندوق توسعه ملی در سطح استان در حال شکل گیری است و انتظار می رود مسئولان از ایجاد این صندوق که گامی مهم برای توسعه اقتصادی و صنعتی استان است حمایت کنند.
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: ایجاد میز خدمت از یکم تیرماه سال جاری در دستگاه های اجرایی الزامی است و همه دستگاه ها باید نسبت به این مهم که مورد تاکید ریاست جمهوری است اهتمام بیشتری داشته باشند.
سید علی آقازاده افزود: با ایجاد میز خدمت و استفاده از بهترین نیروها برای پاسخگویی به مردم رضایتمندی عمومی افزایش می یابد.
وی ادامه داد: راه اندازی میزخدمت از سرگردانی و مراجعات بیهوده مردم به دستگاه های اجرایی جلوگیری می کند و می توان به بیش از 90 درصد از مطالبات مردم در این میز رسیدگی کرد.
استاندار مرکزی تاکید کرد: هر یک از مدیران دستگاه های اجرایی وظیفه دارند هفته ای یکبار به یکی از شهرستان های استان مراجعه کرده و مشکلات و چالش های شهرستانی را از نزیک مشاهده و نسبت رفع این مهم برنامه ریزی کنند.
وی گفت: با فرا رسیدن فصل گرما، اصلاح الگوی مصرف انرژی باید ترویج شود تا بستر استفاده همه هموطنان از انرژی فراهم شده و از محل مدیریت مصرف، منابع موثر به مسیر تولید هدایتگری شود.
آقازاده بیان کرد: در ساعات اوج مصرف حدود پنج هزار مگاوات کمبود برق در استان وجود دارد که می طلبد با اجرای اصلاح الگوی مصرف به خصوص در دستگاه های اجرایی از بروز مشکلات احتمالی در فصل گرما جلوگیری شود.
وی بیان کرد: سال گذشته مصوبه کاهش 20 درصدی مصرف انرژی در نهادهای دولتی به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و مدیران در نشست بعدی ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان باید اسناد و مدارک خود را در این خصوص ارائه کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی نیز گفت: طرح توسعه اقتصادی 227 روستای این استان با هدف توانمندسازی روستائیان و مقابله با مهاجرت جمعیت روستایی در دست تدوین است.
رقیه یادگاری افزود: استان مرکزی پارسال با نرخ بیکاری هفت و نیم درصد، پایین ترین نرخ بیکاری را در کشور به خود اختصاص داد.
وی بیان کرد: همچنین سال گذشته 650 میلیون دلار سرمایه گذاری در نقاط مختلف استان مرکزی جلب شد و متقاضیان سرمایه گذاری پس از گذار از مراحل قانونی می توانند اقدام کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی اظهار داشت: این استان در سال 1390 کمتر از 2 و سه دهم درصد در ایجاد ارزش افزوده کشور نقش داشت که این مهم در سال گذشته به حدود سه درصد رسید.
وی یادآوری کرد: بازسازی و نوسازی تجهیزات و عوامل تولید، سرمایه گذاری در اشتغال روستایی و محرومان، پیگیری و حل مشکلات صنایع مادر تخصصی استان و پایش و نظارت بر عملکرد تسهیلات اشتغال فراگیر از مهمترین برنامه های ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی در سال جاری است.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.