به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده عصر چهارشنبه در نشست ستاد فرهنگی، اجتماعی، مدیریت و ساماندهی آسیب های اجتماعی استان مرکزی، افزود: اعتیاد به مواد مخدر، حاشیه نشینی، طلاق، ناهنجاری های اخلاقی و نقاط حاد و بحرانی شهری به عنوان پنج آسیب اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری مشخص شده و دستگاه های اجرایی باید نسبت به کنترل و کاهش این مهم مشارکت گسترده داشته باشند.
وی ادامه داد: برای موفقیت در این امر خطیر سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تدوین شده و وظیفه هر یک از دستگاه های اجرایی نیز بر اساس این سند ابلاغ شده و در صورت حرکت هماهنگ، منسجم و همراه با اولویت بندی می توان اقدامات شایسته ای در این خصوص انجام داد.
استاندار مرکزی بیان کرد: بر اساس مصوبات نشست های گذشته باید تعدادی از دستگاه های اجرایی مکان هایی را در نقاط حاشیه نشین ساخته و در آنها خدمات اجتماعی مندرج در سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان را به ساکنان این محلات ارائه کنند اما تا کنون اقدام چشمگیری در این خصوص صورت نگرفته است.
وی اظهار داشت: دستگاه های مسئول وظیفه دارند در اسرع وقت نسبت به ساخت این مکان ها اقدام کنند و در صورت مشکلات و کمبود منابع باید با استقرار کانکس به ساکنان نقاط حاشیه نشین خدمات ارائه کنند.
آقازاده افزود: سند ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز تصویب شده که در این سند همه اقداماتی که برای احیای بافت های فرسوده، مناطق حاشیه ای و کم برخوردار لازم است به صورت علمی و کارشناسی مشخص شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: برای ساماندهی نقاط حاشیه نشین و سکونتگاه های غیر رسمی استان برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدتی تدوین شده که در این خصوص موفقیت هایی نیز حاصل شده است.
فتح الله حقیقی افزود: ایجاد امکانات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مدونی در سکونتگاه های غیر رسمی استان تعریف شده تا از این طریق دستگاه های اجرایی بتوانند خدمات ویژه حوزه خود را به ساکنان این محلات ارائه کنند.
وی بیان کرد: علاوه بر این ستاد باز آفرینی شهری استان نیز تامین زیر ساخت های عمرانی و خدماتی مشخصی را هدفگذاری کرده که بر اساس زمانبندی مشخص و اولویت در سکونتگاه های غیر رسمی اجرایی می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار داشت: تا زمان استقرار کامل طرح های عمرانی در سکونتگاه های غیر رسمی، باید مکان هایی را به صورت موقت با تامین نیرو از سوی نهادهای مسئول ایجاد کرد.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی وظیفه دارند ظرف مدت 2 هفته برنامه های خود را برای تامین مکان و یا استقرار کانکس در سکونتگاه های غیر رسمی به دفتر امور اجتماعی استانداری ارائه کرده و بعد از این 2 هفته عملیات اجرایی آغاز شود.
حقیقی با بیان اینکه سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان تصویب شد، بیان کرد: تقسیم کار و بومی سازی وظایف یکی از اهداف سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان است که دستگاه های اجرایی باید وظایف خود را به خوبی انجام دهد.
وی افزود: برای انجام اهداف سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان مرکزی سال گذشته 27 میلیارد ریال اعتبار در اختیار دستگاه های مسئول قرار گرفته و امسال نیز اعتباراتی برای انجام برنامه های هدفگذاری شده در نظر گرفته شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: هیاتی موسوم به اندیشه ورز متشکل از اساتید دانشگاه های استان انتخاب شده که این هیات وظیفه دارند عملکرد دستگاه های مسئول در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی را کنترل و ارزیابی کرده و برنامه های خود را نیز به به دستگاه ها ارائه کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی این استان نیمه نخست سال 1395 تدوین و در آذرماه همان سال به 43 دستگاه اجرایی ابلاغ شده است.
غلامرضا فتح آبادی افزود: سال گذشته با مشارکت دستگاه های اجرایی حدود 49 درصد از اهداف سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان انجام شد که در سطح کشور کم نظیر است.
وی اظهار داشت: در مجموع 43 دستگاه اجرایی، دستگاه های آموزش و پرورش، خانه سازمان های غیر دولتی، اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل ثبت احوال، فرماندهی انتظامی و حوزه هنری استان مرکزی بیشترین مشارکت را در تحقق اهداف سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان داشتند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: تشکیل تیم های اجتماع محور محلی، تقویت و گسترش مراکز و یا پایگاه های سلامت، ارائه خدمات مشاوره ای، حمایت های مالی و رفاهی، ارائه خدمات تخصصی، ایجاد اشتغال و جذب نیروی انسانی متخصص، طرح پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد و تشکیل و افزایش تعداد مراکز مشاوره ای را از مهمترین محورهای سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی استان مرکزی عنوان کرد.
وی افزود: 16 سکونتگاه غیر رسمی در شهرستان ساوه و 11 سکونتگاه غیر رسمی در اراک مشخص شده که برنامه های مدونی با مشارکت دستگاه های اجرایی برای ساماندهی این محلات تدوین شده است.
استان مرکزی 12 شهرستان و بیش از یک میلیون 400 هزار نفر جمعیت دارد.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.