غلامرضا ملکی روز یکشنبه در نشست هماهنگی خرید گندم در خمین افزود: در حالی که میانگین مصرف سالانه گندم استان مرکزی 130 هزار تن است، این مقدار گندم در انبارها ذخیره مانده است.
وی ادامه داد: با توجه به این میزان حجم ذخیره، همزمان با آغاز برداشت گندم و خرید تضمینی ذخیره سازی گندم در برخی شهرستان ها همچون خمین با مشکل مواجه می شود.
ملکی اظهارکرد: در شهرستان خمین پنج هزار و 600 تن گندم در انبارها ذخیره مانده است که قابلیت نگه داری و ذخیره گندم در این انبارها تا 6 ماه پیش بینی شده است.
وی بیان کرد: با شروع فصل گرما احتمال آفت زدگی گندم ذخیره شده در انبارهای خمین وجود دارد که فروش و تخلیه این انبارها برای ذخیره سازی محصول خریداری شده جدید در دستور کار قرار گرفته است.
ملکی افزود: بهای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم مازاد نیاز کشاورزان برابر پارسال به قیمت 13 هزار ریال انجام شد که گندم کشاورزان تا 2 درصد سن زدگی بدون کسر قیمت از گندمکاران خریداری می شود.
وی ادامه داد: از 2 تا چهار درصد سن زدگی به ازای هر کیلوگرم 250 ریال و از چهار درصد بیشتر به ازای هرکیلوگرم 350 ریال از قیمت خرید تضمینی گندم کاهش می یابد.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: برای محاسبه دقیق میزان افت و سن زدگی کارشناسان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی در مراکز خرید حضور مستمر دارند.
ملکی گفت: برای هر تن گندم 150 هزار ریال کرایه حمل به کشاورزان پرداخت می شود و 50 درصد بهای گندم در فاصله زمانی محدود پس از تحویل محصول از طریق بانک عامل کشاورزی پرداخت می شود.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از خطای انسانی در سنجش و محاسبه میزان سن زدگی محصول گندم کلاس های آموزشی برای عوامل خرید در سطح استان برگزار شده است.
معاون بازرگانی شرکت غله استان مرکزی گفت: نیاز است کشاورزان قبل از برداشت گندم از سطح مزارع با مراجعه به مرکز خدمات کشاورزی در دهستان ها، اطلاعات محصول خود را در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت کنند تا در هنگام تحویل محصول با مشکل مواجه نشوند.
رئیس تعاون روستایی خمین در این نشست گفت: هفت مرکز خرید در میبران، چهارچشمه، قورچی باشی، رباط مراد، دهنو، ورچه و خلیل آباد گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این خطه را از دهم تیرماه خریداری می کنند.
علی عبدی افزود: محصول گندمی که دچار سن زدگی بالای چهار درصد است به انبارهای جداگانه منتقل و ذخیره سازی می شود.
وی ادامه داد: پارسال 29 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شد که بیش از 24 هزار تن آن به سیلوهای ذخیره استان حمل شده و مابقی در انبارها موجود است.
وی با بیان اینکه در صورتی که موجودی انبارها تخلیه نشود با توجه به ممنوعیت ذخیره گندم در فضای باز برخی از مراکز خرید و ذخیره سازی با مشکل مواجه می شوند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین نیز در این نشست گفت: سطح زیر کشت گندم دیم 12 هزار هکتار و گندم آبی 6 هزار هکتار است.
احمد رضا جعفری افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های نامناسب سال زراعی جاری، پیش بینی می شود از این سطح زیر کشت 25 هزار تن محصول برداشت شود.
فرماندار خمین نیز در این نشست بر محاسبه دقیق میزان سن زدگی گندم تاکید کرد و گفت: کشاورزان با وجود کم آبی و مشکلات بسیار محصول تولید می کند و لازم است دسترنج آنها دقیق محاسبه شود.
احمد طهرانی افزود: در صورتی که سنجش میزان سن زدگی مکانیزه انجام می شد از خطاهای انسانی جلوگیری و میزان سن زدگی دقیق مورد محاسبه قرار می گرفت.
وی گفت: همزمان با خرید تضمینی گندم حمل این محصول هم باید انجام شود تا در کار خرید گندم خللی وارد نشود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که 52 درصد آن در قالب 14 هزار خانوار کشاورز هستند.
3075/7277
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.