سید محمد حسینی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بازار تاریخی اراک، محوطه خورهه محلات، منظر فرهنگی سنگ نگاره های تیمره، بافت تاریخی نراق، آتشکده آتشکوه محلات و مسجد جامع ساوه در استان مرکزی در نوبت ثبت موقت جهانی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: پژوهش تخصصی در حوزه آثار تاریخی جهت تکمیل پرونده برای ساختاری مستند برای سازمان جهانی یونسکو و برجسته کردن قابلیت های هر اثر را، ثبت موقت می گویند که در صورت تایید سازمان و کمیته کارشناسی یونسکو، پرونده جامع هر اثر برای داوری در این سازمان جهانی تهیه می شود.
حسینی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی عزم خود را جرم کرده تا در سال 97 گام های اجرایی جهت ثبت و معرفی جهانی آثار تاریخی ارزشمند بردارد.
مجموعه تاریخی بازار اراک از جمله آثار بسیار ارزشمند هنر شهرسازی اوایل قرن سیزدهم است که در دوره فتحعلی شاه قاجار احداث شده است.
بازار اراک دارای ارزش های منحصر به فردی همچون راستا ترین گذر ها دربین بازار های ایران است و در صورت مرمت و ساماندهی این مجموعه تاریخی از بیشترین پتانسیل ثبت جهانی در استان برخوردار می باشد که بر این اساس سال گذشته 24 میلیارد ریال برای مرمت اضطراری و اصولی این بنا هزینه شده است.
آتشکده آتشکوه محلات از جمله مهم‌ترین آثار به جا مانده از دوران باستان در ایران است که در نزدیکی شهر نیم ‌ور قرار دارد که مورخان قدمت این بنا را به دوره ساسانیان مربوط می ‌دانند.
این بنای تاریخی با مصالح بوم آورد، سنگ تراورتن و ملات گچ همراه با مقداری ماسه و سنگریزه و نیز نمای بنا با استفاده از سنگ های تخت در اندازه های بزرگ و کوچک تزئین شده و در آبان 1317 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسجد جامع ساوه با توجه به مصالح و سبک شناسی دارای چند دوره ساخت بوده که می توان به ادوار ساسانی، سلجوقی، ایلخانی و صفوی اشاره کرد.
مسجد اولیه از نوع شبستانی بوده که با توجه به آرایه های معماری آن می توان گفت مربوط به اوایل دوره اسلامی است.
مصالح به کار رفته در این بنا شامل آجر، خشت، ملات گچ و گل بوده که با تزیین گسترده ی گچ بری در محراب با نقش گره های هندسی کتیبه ها و آیات قرآنی در 2 ردیف چشم نواز شده و دور تا دور گنبد با کاشی شش ضلعی به رنگ فیروزه ای تزیین شده است.
این مسجد را می توان با مساجد دوره اول اسلامی در شهر های یزد، شوش و خراسان مقایسه کرد.
سنگ نگاره های تیمره با قدمتی بین 10 تا 40 هزار سال با نقوش اولیه بشری و همچنین حروف پهلوی، عربی و فارسی در دره ای در چهل کیلومتری جنوب شرق شهرستان خمین واقع شده است.
ستون های سنگی عمارت خورهه متفاوت ترین نوع معماری در سراسر استان مرکزی است و به احتمال قوی متعلق به دوره ی اشکانی مربوط می شود.
قنات ابراهیم آباد اراک سال 93 به عنوان نخستین اثر جهانی استان مرکزی به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.