حمید رنجبری روز پنجشنبه در نشست شورای حفاظت آب، افزود: به منظور تعادل‎بخشی منابع و مصارف آب در بخش کشاورزی خمین تمدید پروانه بهره برداری از چاه های کشاورزی منوط به نصب کنتورهوشمند حجمی شده است.
وی بیان کرد: کنتورهای هوشمند با مدار الکتریکی به هم متصل می شود و توان اندازه گیری میزان برق و آب را به طور همزمان دارند.
رنجبری اضافه کرد: این کنتورها علاوه بر امکان اندازه گیریاین قابلیت را دارند که در صورت اتمام سهمیه آب به صورت اتوماتیک برق چاه را قطع می کنند.
رئیس منابع آب خمین دلیل اجباری شدن نصب این کنتورها را کمبود آب و اضافه برداشت سه و نیم میلیون متر مکعبی آب در بخش کشاورزی خمین بیان کرد.
رنجبری افزود: این اضافه برداشت ها کسری مخزن سفره های زیر زمینی و معضل آب این شهرستان را تشدید کرده است.
وی ادامه داد: 32 حلقه چاه کشاورزی در خمین بیشتر از سهمیه پروانه بهره داری آب مصرف می کنند که لطمات جبران ناپذیری به مخازن سفره های این شهرستان می زند.
وی با بیان اینکه از این تعداد چاه، تاکنون در 22 حلقه کنتور فهام نصب شده است، اظهار داشت: نصب هر دستگاه کنتور هوشمند 40 تا 60 میلیون ریال برای مالکان هزینه دارد که باعث شده نسبت به نصب این کنتورها رغبتی نداشته باشند.
رنجبری افزود: پیش از این افت دراز مدت سفره های زیر زمینی دشت خمین 51 سانتیمتر و کسری مخزن هفت میلیون متر مکعب بود که در 10 سال اخیر این میزان به ترتیب به 73 سانتیمتر و 10 و نیم میلیون متر مکعب افزایش یافته است.
وی گفت: برای طرح تعادل بخشی و مدیریت مصرف آب نصب کنتورهای هوشمند، رعایت الگوی کشت با کشت محصولات کم مصرف آب، استفاده از سیستم های آبیاری نوین ضروری است.
مدیر شرکت توزیع برق خمین گفت: از ابتدای امسال 185 چاه کشاورزی تحت پوشش طرح ملی فهام قرار گرفته است.
حسینعلی فرامرزی افزود: تا پنج ماه آینده چاه ها به 550 حلقه افزایش می یابد و در مجموع از 850 حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان تاکنون 470 حلقه چاه (انشعابات با قدرت 30 کیلووات به بالا) کنتور فهام نصب شده است.
فرامرزی بیان کرد: اجرای طرح فهام از سال قبل در خمین کلید خورد و کنتورهای هوشمند طرح فهام (فرا سامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) قابلیت کنترل از راه دور را دارد.
فرماندار خمین نیز در این نشست بر کشت محصولات کم آب بر و پر بازده تاکید کرد و افزود: کشت گونه های زراعی کم مصرف و پربازده و ترویج الگوی صحیح مصرف در مدیریت منابع و مصارف آب ضرورت دارد.
احمد طهرانی افزود: با توجه به نیاز سفره های زیرزمینی به آب در کنار برنامه های کشاورزی باید مدیریت مصرف بهینه و هوشمند شدن چاه های برداشت آب تداوم یابد.
وی اظهار داشت: کشت و زرع نباید به فقر منابع آب منجر شود و به معضل آب در این شهرستان دامن زند.
شهرستان خمین دارای هزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.