غلامحسین خدرایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیر کشت گندم از با افزایش تولید در واحد سطح از 64 هزار به 49 هزار هکتار، لوبیا از 18 هزار به 12 هزار و 500 هکتار، هندوانه از چهار هزار به هزار و 800 هکتار و چغندر قند از 2 هزار و 300 به 700 هکتار کاهش یافته است.
وی ادامه داد: کاهش سطح زیر کشت محصولات آب بر استان مرکزی با هدف افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و مدیریت منابع آبی در شرایط خشکسالی انجام شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: توسعه آبیاری قطره ای در اراضی کشاورزی استان اقدام دیگر این سازمان برای کاهش مصرف آب کشاورزی است که برای کمک به اجرای آن تا 100 میلیون ریال از اعتبارات مورد نیاز این طرح در هر هکتار به صورت یارانه توسط دولت پرداخت می شود.
خدرایی گفت: اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی ضمن افزایش 90 درصدی بهره وری آب کشاورزی،حدود 70 درصد صرفه جویی آب را در روند کشت به همراه دارد.
وی، توسعه کشت های نشایی از جمله کشت چغندر قند و ذرت در کشت بهاره را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب عنوان کرد و افزود: کشت این محصولات کاهش 30 درصدی در مصرف آب کشاورزی را به همراه دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: توسعه کشت های مقاوم به خشکی و زود رس از دیگر راهبردهای در دست انجام برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است که با کشت این محصولات تا 20 درصد از مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می شود.
خدرایی ادامه داد: برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات استان مرکزی نوعی ذرت زود رس معرفی شده که در این نوع مدت کشت از 120 روز به 90 روز کاهش یافته است.
استان مرکزی یک و هشت دهم درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و با توجه به اقلیم نیمه خشک دارای منابع آبی محدودی است.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.