دکتر جواد نظری روز دوشنبه در همایش سلامت و بیماری های قلبی در فرهنگسرای شهر اراک، افزود: آمار مصرف روزانه مواد دخانی به غیر از استان مرکزی در بوشهر، هرمزگان و فارس نیز بالا است و تغییر رفتار و اقدامات مداخله ای در این مناطق ضروری است.
وی اظهار کرد: پژوهش ها بیانگر این است که 90 درصدبروز سرطان ها در ایران با مصرف مواد دخانی در ارتباط است و مردان 23 برابر زنان به سرطان ریه مبتلا می شوند که یکی از عوامل خطر جدی آن مصرف سیگار است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 14 و نیم درصد از جمعیت کشور مواد دخانی مصرف کرده اند و 10 درصدنیز به صورت روزانه سیگار می کشند.
نظری اظهار داشت: آمار منتشره وزارت بهداشت حاکی از آن است که 15 و 44 دهم درصد جمعیت روستایی و 13 و 62 دهم جمعیت شهری در ایران سیگاری هستند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هر سال 65 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که 30 هزار میلیارد ریال به اقتصاد کشور خسارت اقتصادی می زند.
نظری افزود: مصرف هر نخ سیگار، هفت دقیقه از طول عمر را کاهش می دهد و با توجه به تنوع سموم خطرناک در ترکیبات دود سیگار این ماده دخانی در زمره 10 عامل اصلی مرگ و میر در جهان است.
وی توضیخ داد: مصرف قلیان نیز از دیگر عوامل تهدیدکننده سلامت است که به صورت تفریحی در بین خانواده ها رواج دارد و یک و نیم درصد گروه های سنی 13 تا 15 سال در ایران قلیان مصرف می کنند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هر یک ساعت مصرف قلیان معادل 2 تا پنج پاکت سیگار عوارض دارد و در سال های قبل به علت حمایت و پشتیبانی از قلیان و مراکز عرضه، بهداشت و درمان در جمع آوری و برخورد با عرضه کنندگان قلیان دچار چالش بوده است.
وی اظهار داشت: حمایت هایی که برخی نهادهای دولتی از عرضه کنندگان قلیان دارند، سبب شده تا اقدامات بهداشت و درمان در مبارزه با این ماده دخانی، کند باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: شعار امسال هفته بدون دخانیات ' قلیان سمی برای خانواده ها' تعیین شده است.
این همایش به همت سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک و دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد و یک پزشک متخصص قلب و عروق در خصوص عوارض مصرف سیگار مطالبی ارائه کرد.
در تقویم کشور پنجم تا 11خرداد ماه به عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شده است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.