علی اصغر زارعی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 22 هکتار از سطح زیر کشت گلخانه ای استان مرکزی با پرداخت تسهیلات و حمایت های دولت در سال گذشته ایجاد شده و برای امسال نیز افزایش سطح کشت به همین میزان برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: 340 هکتار از گلخانه های استان مرکزی در سه مجتمع دولتی امام علی(ع)، گل و گیاه محلات و خمین و 280 هکتار در 2 مجتمع بخش خصوصی شهرستان های ساوه و زرندیه ایجاد شده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطر نشان کرد: کشت محصولات کشاورزی در گلخانه ها مصرف آب کشاورزی را تا یک دهم کشت در اراضی کشاورزی کاهش می دهد و تولید محصولات کشاورزی تا 10 برابر افزایش می یابد.
زارعی توسعه آبیاری نوین در زمین های کشاورزی و باغ های استان را از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی عنوان کرد و گفت: 70 هزار هکتار باغ در استان مرکزی وجود دارد که هفت هزار و 500 هکتار آن به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است.
وی ادامه داد: با اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در بقیه باغ های استان مرکزی صرفه جویی مصرف آب کشاورزی از 22 درصد به 90 درصد افزایش می یابد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: برای توسعه سامانه آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان و کشور تا 85 درصد اعتبار مورد نیاز این طرح ها توسط دولت به صورت یارانه ای و بقیه توسط بهره برداران پرداخت می شود.
زارعی گفت: با توجه به برنامه های دولت تدبیر و امید در اجرای طرح های سامانه آبیاری تحت فشار در کشور اکنون برای اجرای این طرح ها در استان محدودیتی در پرداخت اعتبار وجود ندارد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی از این اعتبارات بهره مند شوند.
وی، توسعه کشت گیاهان کم آب بر و گیاهان دارویی را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: بر این اساس امسال 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت زعفران، 650 هکتار به کشت گل محمدی و 70 هکتار به کشت سایر گیاهان دارویی از جمله آلوئه ورا، آویشن، گل گاوزبان، بارنج، پونه، زیره سبز، کدوی پوست کاغذی، کاسنی و سرخارگل اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی علاوه بر کاهش 50 درصدی مصرف آب کشاورزی افزایش هشت تا 10 برابری درآمد اقتصادی برای کشاورزان و بهره برداران را به همراه دارد.
استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است.
670 هزار هکتار زمین باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.