غلامرضا ملکی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم مازاد نیاز کشاورزان در سال جاری 13 هزار ریال تعیین شده است.
وی ادامه داد: 27 مرکز خرید برای تسهیل و ارائه خدمات هرچه بهتر در امر خرید گندم مازاد کشاورزان در شهرستان های استان مرکزی پیش بینی شده است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با یادآوری آغاز اجرای طرح خرید تضمینی گندم از کشاورزان ساوه افزود: پس از این شهرستان، اجرای طرح بر اساس موقعیت جغرافیایی استان در شهرستان های زرندیه، کمیجان، فراهان، اراک، دلیجان، آشتیان و جنوب استان انجام می شود.
ملکی بیان کرد: 650 هزار تن ظرفیت سیلو ذخیره سازی گندم در استان مرکزی وجود دارد که اکنون 300 هزار تن معادل مصرف 2 تا سه سال مردم استان ذخیره گندم در این سیلوها وجود داشته و 350 تن برای ذخیره سازی و خرید گندم مازد بر نیاز کشاورزان نیز آماده بهره برداری است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با یادآوری خرید تضمینی 250 هزار تن گندم مازاد تولید کشاورزان استان در سال گذشته گفت: با توجه به شرایط جوی و بارندگی ها پیش بینی می شود امسال 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
ملکی افزود: امسال گندم کشاورزان تا 2 درصد سن زدگی بدون کسر قیمت از گندمکاران استان خریداری می شود و از 2 تا چهار درصد سن زدگی به ازای هر کیلوگرم 250 ریال و از چهار درصد بیشتر به ازای هرکیلوگرم 350 ریال از قیمت خرید تضمینی گندم کاسته می شود.
وی از آغاز بهره برداری سیلوهای ذخیره سازی گندم در شهرستان های خمین و خنداب در سال جاری خبر داد و گفت: بهره برداری از این سیلوها نقش مهمی در تسهیل خرید و جلوگیری از حمل گندم کشاورزان به سایر شهرستان های استان به همراه دارد.
معاون بازرگانی شرکت غله استان مرکزی گفت: نیاز است کشاورزان قبل از برداشت گندم از سطح مزارع با مراجعه به مرکز خدمات کشاورزی در دهستان ها، اطلاعات محصول خود را در سامانه پهنه بندی جهاد کشاورزی ثبت کنند تا در هنگام تحویل محصول با مشکل مواجه نشوند.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.