گوزن زرد ایرانی که از کمیاب‌ترین گوزن‌های دنیا است در باغ وحش اراک زایمان کرد.

به گزارش ایلنا از اراک، کشاورزیان سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز اراک گفت: با تلاش و توجه ویژه پارک وحش اراک شرایط نگهداری از گونه کمیاب گوزن زرد ایرانی که در خطر انقراض است به نحوی ایجاد شد که سه بچه گوزن متولد شد که نتیجه بسیار با ارزشی برای این مجموعه است.

وی افزود: درحال حاضر یک گله حدود ۲۰ راسی گوزن زرد ایرانی در باغ وحش اراک نگهداری می‌شود و مرداد ماه سال گذشته هم یکی از گوزن‌های این گله یک گوساله به دنیا آورد.

گوزن زرد ایرانی اوایل پاییز جفت گیری می‌کند و پس از هشت ماه بارداری یک یا به ندرت ۲ گوساله به دنیا می‌آورد.

رضا میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم گفت: بیش از ۵۰ گونه جانور وحشی از جمله گونه در معرض تهدید گوزن زرد ایرانی، پذیرای مردم به ویژه گردشگران است.

شرایط مطلوب نگهداری گوزن زرد و حیوانات باغ وحش شهرداری اراک

میرزایی ضمن ابراز رضایت از شرایط نگهداری گوزن زرد و حیوانات باغ وحش شهرداری اراک افزود: پارک وحش شهرداری اراک با ۳۲۰ هزار مترمربع وسعت، شرایط بسیار مطلوب و فضای سبز مناسب و پرسنل کاردان محیطی خوب را برای علاقمندان فراهم آورده است.

گوزن زرد ایرانی گونه‌ای از گوزن زرد اروپایی و در خطر انقراض وازکمیاب‌ترین گوزن‌های دنیاست که از شوکا بزرگ‌تر و از مرال کوچکتر و بر اساس آخرین اخبار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، اینگونه در رده معرض خطر است.

در استان مرکزی ۲ منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، مناطق شکارممنوع بازرجان تفرش، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، کلاهه آشتیان، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر طبیعی ملی غار نخجیر تحت حمایت محیط زیست هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.