به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در اراک، افزود: جمعیت سالمندی استان رو به افزایش است و می طلبد که تصمیم سازان و دستگاه های متولی پاسخگویی مطلوب به نیازها و پیش بینی لازم را برای این قشر در دستور کار داشته باشند.
وی بیان کرد: در دهه اخیر به دلیل مهاجرت جمعیت جوان روستایی استان، این کانون ها اغلب مملو از جمعیت پیر شده است و نیاز است که مداخلات هدفمند برای خدمات رسانی مطلوب به این قشر مد نظر باشد.
استاندار مرکزی ادامه داد: ایجاد اتاق مشورت برای ارایه خدمات به سالمندان در این استان اولویتی جدی است و باید دستگاه های متولی در این زمینه اقدام کنند.
آقازاده عنوان کرد: در هرم جمعیتی استان طیف بزرگ میانسالان به سمت پیری حرکت می کنند و پذیرش این واقعیت باید با آمادگی لازم برای رویارویی استان با جمعیت سالمندی توام شود و گردآوری مجموعه ای از خدمات رفاهی و درمانی و فرهنگی همراه با نشاط اجتماعی در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار کرد: ایجاد نشاط برای تمام اقشار جامعه از پیر تا جوان، زن و مرد و کودک و نوجوان امری ضروری است و کمبود آن در جامعه احساس می شود اما این نشاط باید در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی باشد.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ماه رمضان بهترین فرصت برای دستگیری از نیازمندان و افراد کم بضاعت است و مدیران دستگاه های اجرایی استان تلاش خود را برای پهن کردن یک سفره افطاری 2 هزار نفری از افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی استان مرکزی با هزینه شخصی به کار گیرند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی برای نخستین بار در کشور در این استان تدوین شده است و در این راستا هدفگذاری های متعددی در حوزه اجتماعی و فرهنگی این خطه صورت گرفته که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
فتح الله حقیقی بیان کرد: اجرای این برنامه نقش موثری در تعامل بیشتر دانشگاه ها، ادارات و نهادهای مدنی استان مرکزی دارد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: هم افزایی بین دستگاه های اجرایی استان نقش موثری در جلوگیری از موازی کاری ها دارد.
حقیقی بیان کرد: مباحث اجتماعی باید به صورت خرد دنبال شود تا موفقیت در امور و نتایج آن مطلوب تر شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: در خصوص برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی این استان نشست های تخصصی با 90 دستگاه اجرایی، نهاد، خبرگزاری ها، فرمانداران و با حضور مدیران کل، معاونان و کارشناسان مربوطه دستگاه های اجرایی این استان برگزار شده است.
غلامرضا فتح آبادی بیان کرد: 860 نفر ساعت زمان در این زمینه صرف شده و برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی پس از تدوین در قالب تفاهم نامه مشترک به تایید رسیده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: در این برنامه افزایش 20 درصدی فعالیت های حوزه اجتماعی و فرهنگی در سال جاری، اجرای برنامه های ابتکاری و نو، اثربخشی برنامه ها، تقویت رویکرد بین بخشی در فعالیت ها، توزیع متعادل برنامه ها و بهره گیری از ظرفیت نهادهای مردمی مد نظر است.
فتح آبادی بیان کرد: با عملیاتی شدن این برنامه، تقویت کارکرد بخش اجتماعی و فرهنگی فرمانداری های تابعه از طریق مسئول مجرب و ایجاد انسجام در فعالیت ها و برنامه ریزی برای پیوند دانشگاه ها با جامعه از طریق مطالبه گری و تعیین نقش آنها برای راهبری و هدایت امور در زمینه های توسعه برنامه های مشاوره و روانشناسی در دانشگاه اراک، مسائل اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه پیام نور، حوزه هنر در دانشگاه جامع علمی کاربردی، مشاوره صنعتی در دانشگاه صنعتی اراک، مطالعات خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی و حوزه آینده نگاری و رصد تحولات اجتماعی در جهاد دانشگاهی استان مرکزی حاصل می شود.
وی گفت: در این برنامه برگزاری 90 جشنواره، نمایش و تئاتر در حوزه های مختلف هنری، فرهنگی و اجتماعی، تشکیل 650 کارگاه آموزشی در حوزه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، مهارت های زندگی، فرهنگی و قرآنی، تولید 52 محصول هنری با رویکرد آسیب های اجتماعی، 15 مسابقه عکس برای دانشجویان و برگزاری 20 نشست تخصصی در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی پیش بینی شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: برگزاری 60 میزگرد تخصصی در خبرگزاری های استان، توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره به ویژه در دانشگاه ها، توسعه و تجهیز پنج کانون فرهنگی و تربیتی، تشکیل مجمع جوانان استان و اتاق فکر برای این قشر، ایجاد 14 سمن جوان و خانه جوان در ساوه و خمین، اجرای طرح ورزش صبحگاهی در 12 پارک از دیگر راهبردهای این برنامه است.
فتح آبادی گفت: برگزاری همایش نقش امام خمینی (ره) در دفاع مقدس و 6 هزار و 200 شهید، تقویت کارکرد شورای فرهنگی دانشگاه ها، راه اندازی واحد همسان گزینی استان، ایجاد مرکز علوم و فنون در دانشگاه آزاد اسلامی اراک، راه اندازی کلینیک خانواده، ایجاد باشگاه خانواده، ایجاد سه خانه فرهنگ کار در مراکز تولیدی، تشکیل مجمع سلامت در 12 شهرستان، اجرای 2 سند کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با مشارکت 44 دستگاه اجرایی، سند و برنامه عملیاتی دستگاه های اجرایی در سکونتگاه های غیررسمی با مشارکت 27 دستگاه اجرایی استان و راه اندازی تورهای اراک و ساوه گردی از دیگر برنامه ها است.
وی عنوان کرد: برنامه ریزی برای تقویت کارکرد خبرگزاری های استان مرکزی و افزایش مسئولیت اجتماعی آنان و ایجاد هشت شعبه خبرگزاری در شهرستان های تابعه، اجرای برنامه سه شنبه های هنر در یکی از پارک های مراکز شهرستان ها، اجرای هفته های فرهنگی در سه شهرستان دلیجان، اراک و محلات، برگزاری المپیاد ورزشی در 40 درصد از مدارس، اجرای طرح حیاط پویا در 40 مدرسه، طرح سفیران سلامت برای 32 هزار دانش آموز، کیفی سازی مدارس مروج سلامت و پایش سلامت 90درصد از خانواده های ایثارگران، بخش دیگری از برنامه های اندیشده شده در برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی افزود: راه اندازی چهار پایگاه فوریت اجتماعی، سامانه تصمیم، راه اندازی پنج مرکز غیردولتی حمایتی و توانمند سازی، ایجاد 25 مهدکودک، صدور 10 هزار کارت منزلت و ایجاد خانه هلال در دهیاری های استان مرکزی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده است.
فتح آبادی تاکید کرد: برای تحقق این برنامه، دستگاه های اجرایی باید برنامه های مورد تفاهم خود را به صورت مستمر پایش کنند، هر سه ماه یک نشست تخصصی با دستگاه های اجرایی برای بررسی روند تحقق برنامه ها تشکیل دهند و این برنامه ها به عنوان اولویت دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گیرد.
در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی در خصوص برنامه عمل و نمایه اجتماعی و فرهنگی این استان بحث و تبادل نظر شد.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.