محمدرضا کشاورزیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تولد بچه گوزن ها در سه زایمان جداگانه در هفته جاری در پارک حیات وحش اراک صورت گرفته است.
وی بیان کرد: گوزن زرد ایرانی از گونه های در خطر انقراض محسوب می شود و تولد این گونه و تلاش برای استمرار حیات آن در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اراک ادامه داد: ورود گوزن زرد ایرانی به پارک وحش اراک از حدود 10 سال گذشته با سه راس آغاز شد اما با توجه به شرایط محیطی مناسب در این پارک، تعداد آنها به 22 راس رسیده است.
کشاورزیان عنوان کرد: این حیوان در اصل بومی سواحل شرق مدیترانه تا نواحی غربی ایران است و تا سال 1875 میلادی نسل آن در تمامی این مناطق به جز بخش‌های جنوب غربی ایران منقرض شده بود.
وی گفت: در دهه 1940 تصور می‌شد نسل این حیوان به کلی منقرض شده باشد، اما در سال 1956 مشخص شد تعداد کمی در حدود 25 راس از این گونه در جنگل کوچکی در اطراف رودخانه‌های دز و کرخه باقی مانده‌اند.
گوزن زرد ایرانی با نام علمی (Dama dama mesopotamica ) جز کمیاب ترین گوزن های دنیاست که از شوکا بزرگتر و از مرال کوچکتر بوده و زیرگونه ای از گوزن زرد اروپایی است که در خطر انقراض قرار دارد و بر اساس آخرین اخبار اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، این گونه همچنان در لیست معرض خطر است.
گوزن زرد ایرانی اوایل پاییز جفت گیری می‌کند و پس از هشت ماه بارداری یک قلو و به ندرت گوساله 2 قلو زایمان می کند و بچه گوزن ها نیز تا 9 ماهگی از شیر مادر تغذیه می کنند.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.