حسین سبحانی روز سه شنبه در آیین تجلیل از حامیان نسخ خطی استان مرکزی در روستای لیلیان خمین، افزود: این اسناد و نسخ خطی در 2 سال اخیر گردآوری شده و امید است با برگزاری این همایش حدود 90 هزار نسخه دیگر به گنجینه بانک اسناد ملی اضافه شود.
وی ادامه داد: قرار است حدود 50 هزار نسخه خطی توسط پژوهشگاه اسناد تاریخی قم و 40 نسخه نیز توسط پژوهشگران آزاد اهداء ‌شود.
رئیس بنیاد ایرانشناسی استان مرکزی گفت: نسخ خطی عمیق‌ترین منابع بنیادی و فرهنگ هر قوم هستند که می توانند اطلاعات زیادی را در خصوص زوایای زیست پیشینیان ارائه دهند.
سبحانی افزود: گنجینه‌های هویتی کشور در روستاها بر اثر ناآگاهی ساکنان بومی در وضعیت نامساعدی است و در معرض نابودی قرار دارد.
وی با اشاره به اهمیت جمع‌آوری اسناد تاریخی گفت: یکی از دستاوردهای دفتر روستایی ساماندهی و جمع‌آوری اسناد تاریخی، قدیمی و آثار موجود در روستاها است که وضعیت مناسب نگهداری را نداشته‌اند و امید است با راهبرهای کلیدی بخشی از تاریخ و نواقص فرهنگی تصحیح شود.
سبحانی ادامه داد: وجود فرهنگ حفظ و نگهداری نسخ خطی در عموم جامعه اهمیت زیادی درراستای حفظ این منابع به‌عنوان میراث فرهنگی کشور دارد و بر این مبنا آیین تجلیل نسخ خطی استان مرکزی برگزار ‌شد.
وی افزود: این آیین با هدف تشویق افرادی است که در نگهداری هویت تاریخی اسناد، نقش بزرگی را ایفا کرده‌اند و در حلقه پژوهش‌ها فراموش شده بوده‌اند.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مرکزی گفت: در روستاهای استان مرکزی شمار زیادی از نسخ خطی وجود دارد که شرایط نگهداری نامناسب دارندو می طلبد که این نسخ گردآوری شود.
سعید فائض پور ادامه داد: طرح ساماندهی و حفظ نسخ خطی در روستاهای استان از سال گذشته کلید خورد و به زودی بانک اطلاعاتی این آثار در استان مرکزی تهیه می‌شود.
وی افزود: تاکنون یک میلیون نسخ خطی در روستاهای استان مرکزی فهرست نویسی شده و راه اندازی نخستین موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی کشور در روستای لیلیان از توابع خمین در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این همایش گفت: نخستین موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی کشور در روستای لیلیان از توابع شهرستان خمین در حال راه اندازی است.
سیدمحمد حسینی ادامه داد: مکان این موزه یکی از خانه های روستایی است که مالک آن مقیم خارج از کشور است و پس از بازسازی تبدیل به موزه مفاخر روستایی می شود تا محلی برای نگهداری و حفظ اسناد و اشیای تاریخی مردمی باشد.
وی اظهارکرد: تاکنون نسخ خطی و اسناد تاریخی روستایی بسیاری توسط مردم به این موزه اهدا شده است و پیش بینی می شود با برگزاری آیین تجلیل از حامیان نسخ خطی روستایی رغبت مردم برای اهدای اسناد تاریخی و نسخ خطی به این موزه افزایش یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: راه اندازی این موزه در بخش کمره خمین که ازجاذبه های تاریخی و طبیعی برخوردار است تاثیر به سزایی در جذب گردشگر و توسعه گردشگری این خطه دارد.
فرماندار خمین هم در این همایش گفت: هویت فرهنگی و تاریخی ملت ها بازگوکننده عقاید و آداب و رسوم هر خطه است و خمین نیز مفاخر و اندیشمندان فرهنگی و تاریخی بسیاری دارد.
احمد طهرانی با بیان اینکه نسخ خطی به عنوان گنجینه ارزشمند و میراث مکتوب استان مرکزی است، افزود: این آثار در خود بخشی از فرهنگ، هویت و اندیشه گذشتگان این دیار را دارند و به عنوان سرمایه ای مهم نیازمند توجه هستند.
فرماندار خمین گفت: خمین به عنوان زادگاه معمار کبیر با دارا بودن جاذبه های بکر گردشگری شهرستانی مناسب برای راه اندازی موزه مفاخر روستایی و نسخ خطی است.
وی ادامه داد: بخش کمره در خمین با جاذبه های تاریخی نظیر سنگ نگاره های 40 هزار ساله، دستکندهای زیرزمینی، قبرستان ارامنه و ده ها جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر محلی مناسب برای راه اندازی موزه مفاخر روستایی است.
در این همایش از 15 اهدا کننده و حامی نسخ خطی استان مرکزی تجلیل شد و از موزه در حال راه اندازی نسخ خطی و مفاخر روستایی کشور در روستای لیلیان بازدید به عمل آمد.
روستای لیلیان در 15 کیلومتری غرب خمین در بخش کمره و دهستان خرمدشت قرار دارد و 900 نفر جمعیت دارد.
شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت و در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
6013/7277/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.