به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ، در جریان این سفر قرارداد تولید ٥٠ دستگاه لوکوموتیو بین شرکت های واگن پارس ، دالیان چین و شرکت البرز نیرو با حضور وزیر راه امضا شد.مراسم امضای تفاهم نامه ساخت و احداث قطار شهری اراک به مهاجران و شهرجدید امیرکبیر نیز با حضور وزیر برگزار شد. این تفاهم نامه که بین شرکت عمران شهرهای جدید ، راه آهن جمهوری اسلامی و استانداری مرکزی منعقد شد ، به گفته طاهرخانی ،معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور ، سومین تفاهم نامه در سطح کشور است و مرکزی توانسته است به عنوان یکی از اولین استان های کشور ، سیاست توسعه قطارهای حومه ای را اجرا کند
به گزارش خبرآنلاین ، در ادامه نیز از اولین پروژه مربوط به اجرای طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری (امید ) در استان مرکزی بازدید شد که احداث مجتمع مسکونی تجاری ۳۳۶ واحدی مهر و ماه ، در کوی سجادیه اراک می باشد .
وزیر راه در حاشیه بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه ملی بازآفرینی شهری ، زمینه ایجاد یک چرخه مناسب برای احیا و ساماندهی بافت های غیررسمی و فرسوده شهری را فراهم می کند افزود : پروژه مهر و ماه یکی از نمونه های طرح بازآفرینی شهری با مشارکت بخش خصوصی است که با توجه به اهداف پیش بینی شده در اجرای این طرح ملی ، واحدهای شامل اسکان غیررسمی در این منطقه به این پروژه منتقل و اراضی آزاد شده نیز مجددا بازسازی و نوسازی می شوند و ادامه مسیر احیای این نوع از بافت های شهری می تواند به درستی طی شود.
آخوندی به این نکته هم اشاره کرد که طبق هماهنگی صورت گرفته با قوه قضاییه و بر اساس ماده ٩ قانون حمایت از تولید مسکن ، می توان برای واحددهای مسکونی در مناطقی که با طرح تفضیلی شهرها سازگار است ، سند مالکیت صادر کرد و خوشبختانه این اندیشه که بتوان بافت شهری و کیفیت زندگی را ارتقا داد ، در حال محقق شدن است .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به امضای تفاهم نامه احداث قطار حومه ای شهر امیرکبیر- اراک - مهاجران ، اشاره کرد و گفت : راه اندازی قطار حومه ای در این مسیر ، کاهش زمان تردد و کاهش آلودگی هوا را به دنبال دارد و راهگشای بسیار خوبی برای این دو شهر جدید خواهد بود.

وی همچنین در بازدید از روند انجام پروژه تقاطع غیر هم سطح فرمهین، تصریح کرد: احداث این پروژه بسیار طولانی شده که امیداریم در سال جاری ، موانع و مشکلات موجود برطرف شده و با تخصیص مناسب اعتبارات، به بهره برداری برسد.

آغاز عملیات اجرایی احداث آزاد راه کنار گذر شمالی اراک که حدفاصل ملک آباد تا سه راهی شهرستان شازند قرار داد ، از دیگر برنامه های سفر وزیر راه به استان مرکزی بود. دوره مطالعات و احداث این پروژه ۳۶ ماهه و زمان بهره برداری آزاد راه ۱۴۰۰ ، با دوره بهره برداری ۱۵ ساله در نظر گرفته شده و هزینه احداث کنارگذر شمالی اراک ، ۳۶۵۰ میلیارد ریال براورد شده است.

آخوندی در جریان آغاز عملیات اجرایی این پروژه ، با اشاره به اینکه کنارگذر اراک تبدیل به آزاد راه شده و ۷۰ درصدآن توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد هم توسط بخش دئلتی در حال انجام است ادامه داد: این پروژه از سمت بروجرد-خرم آباد ، درحال انجام عملیات نهایی است و از سمت اراک نیز ۳۲ کیلومتر آن وارد فاز اجرایی شده . این پروژه بسیار بزرگ بوده و با حدود هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است.

وزیر راه در بخش پایانی صحبت های خود در این سفر ، عملکرد اداره کل راه و شهرسازی را مثبت ارزیابی کرد و بیان کرد : مجموعه وزارت خانه در تصویب بودجه ها و رفع مشکلات موجود برای تسریع در اجرای پروژه های راه و شهرسازی در استان ها ، تلاش می کند تا با وجود تنگناهای موجود ، حمایت های لازم را داشته باشد و لازم است از پیگیری های استاندار محترم و نمایندگان استان در مجلس دهم به خاطر کمک به رفع گره های موجود و اختصاص اعتبارات تشکر کنم.

گفتنی است در جریان این سفر که با همراهی استاندار مرکزی ، نمایندگان مجلس ، مدیر کل راه و شهرسازی استان انجام شد، از عملیات اجرایی تقاطع غیر هم سطح سنجان که با اعتباری بالغ بر ۱۰۲ میلیارد ریال در ورودی غربی اراک در دست ساخت بوده و در حال حاضر دارای ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی است ، نیز بازدید نمود. احداث باند دوم محور ازنا-شازند و محل تقاطع دوراهی راهجرد نیز از دیگر پروژه هایی بود که مورد بازدید وزیر قرار گرفت.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 921513
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.