به گزارش ایرنا، این تفاهم نامه بین شرکت عمران شهرهای جدید کشور، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و استانداری مرکزی به امضا رسید.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: تفاهم نامه ایجاد و ساخت قطار حومه ای اراک به شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر به عنوان سومین تفاهم نامه ای است که در مجموعه شهرهای جدید کشور، بین راه آهن و استانداری ها امضا می شود.
حبیب الله طاهر خانی افزود: مزیت های این طرح 2 جانبه است و اجرای آن هم برای شهر جدید امیرکبیر جذابیت ایجاد می کند و هم نظام حمل و نقل ایمنی را بین شهرهای جدید و مادر ایجاد خواهد کرد.
وی بیان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی در مناطق حومه نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد و ضمن تثبیت امنیت در ترددها، زمینه ساز کاهش آلودگی هوا است.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور ادامه داد: مطالعاتی که در منطقه کلانشهر تهران صورت گرفته نشان داده که بیش از 35 درصد از آلودگی هوای این شهر ناشی از تردد خودروهای حومه است که این وضعیت بر کلانشهر اراک نیز حاکم است.
طاهرخانی اظهار کرد: اجرای این طرح نقش موثری در کاهش سوانح رانندگی و کشته شدگان ناشی از این حوادث دارد.
معاون برنامه ریزی و اقتصادی راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در ادامه این نشست گفت: دولت نگاه ویژه ای به توسعه قطارهای حومه ای دارد.
نورالله بیرانوند افزود: استان مرکزی نخستین استان هایی است که سیاست وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه قطارهای حومه ای را دنبال می کند.
استاندار مرکزی نیز در این آیین گفت: پس از سال ها رایزنی موافقت اصولی، ساخت آزاد راه 100 کیلومتری ساوه - اراک در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی اخذ شد.
سید علی آقازاده افزود: این طرح توسط بخش خصوصی انجام می شود و انتظار است به زودی توسط سرمایه گذاران داخلی یا خارجی در استان کلید بخورد.
وی بیان کرد: اعتبار این طرح حدود 10 هزار میلیارد ریال است و با بهره برداری از آن توسعه راه های استان مرکزی با قوت بیشتری دنبال می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تامین منابع مالی طرح راه اندازی قطار حومه ای اراک بین راه آهن جمهوری اسلامی و شهرهای جدید است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: تامین اعتبار از سوی شهرهای جدید از طریق زمین است و بهره بردار آن راه آهن جمهوری اسلامی ایران است و اجرای این طرح از مطالبات و خواسته های مردم اراک و شهرهای جدید شازند و امیرکبیر است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: در 2 طرح جامع گذشته شهر اراک محدوده این شهر افزایش نیافته و سرریز جمعیت اراک برای شهرهای امیرکبیر و مهاجران پیش بینی شده است.
زندیه وکیلی اظهار کرد: اراک یکی از هشت کلانشهر کشور است که اجرای این طرح نقش موثری در کاهش آلودگی هوای آن شهر دارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی هم در این نشست گفت: نمایندگان مردم این استان ماه ها در مجلس شورای اسلامی پیگیر سفر سفر وزیر راه و شهرسازی بودند.
علی اکبر کریمی افزود: اجرای تقاطع غیرهمسطح جاده فرمهین و تقاطع غیرهمسطح ورودی اراک از سمت غرب در منطقه سنجان از طرح های ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی بیان کرد: ظرفیت های مناسبی در فرودگاه امیرکبیر اراک به عنوان مرز بین المللی رسمی کشور ایجاد شده که مصوبه از هیات دولت نیز اخذ کرده اما این ظرفیت آنچنان که باید و شاید مورد استفاده قرار نمی گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی خاستگاه صنعت ریلی کشور است و خوشه صنایع ریلی در اراک ریشه دار جز ریشه دارترین خوشه های صنعتی کشور محسوب می شود.
وی گفت: واحدهای زیر دستی بسیاری در کنار واگن پارس می توانند به توسعه حوزه ریلی کمک کنند.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی افزود: اتصال 2 شهر جدید امیرکبیر و مهاجران به مرکز شهر اراک می تواند نقش موثری در توسعه این مناطق داشته باشد.
کریمی بیان کرد: سرمایه گذاری های بسیاری در 2 شهر جدید مهاجران و امیرکبیر صورت گرفته و توسعه این مناطق می تواند در جذب سرریز جمعیت اراک نقش موثری داشته باشد.
وی گفت: تاکنون بیش از 150 خانوار در شهر امیرکبیر ساکن شده اند اما هنوز زیرساخت های این شهر با نواقص زیادی همراه است که انتظار است حمایت های لازم در این خصوص صورت گیرد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی ادامه داد: اراک دارای مناطق حاشیه ای زیادی است که در این مناطق جمعیت چند هزار نفری ساکن است.
وی گفت: راه دسترسی به مرکز کشور در مسیر اراک به سلفچگان و قم است و برنامه ای برای ادامه و ایجاد اتوبان جدید وجود دارد که این اتوبان مسیر تهران - اندیمشک است.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی اضافه کرد: مسیر اراک - سلفچگان به سمت قم در راستای این طرح دارای ردیف ملی است اما پیشنهاد جایگزین آن آزاد راه جدید از منطقه آوه در اتوبان ساوه - سلفچگان به سمت شهرستان های تفرش، آشتیان، فراهان به اراک و کنارگذر اراک است.
کریمی تصریح کرد: هم اکنون طرح کنارگذر اراک در قالب طرح سرمایه گذاری در حال اجرا است و اجرای این طرح نقش موثری در کوتاه کردن حدود 40 کیلومتری مسیر، خارج شدن از بن بست شهرستان های تفرش و آشتیان و توسعه این مناطق دارد.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی ادامه داد: مطالعات اولیه این طرح اجرا شده که انتظار است سازوکارهای لازم آن در وزارت راه و شهرسازی مورد توجه جدی قرار گیرد.
کریمی یادآور آور شد: تسریع در مسیرهای اراک - فرمهین، محور آهنگران به کمیجان و کمیجان به میلاجرد از دیگر ضروریات است.
وی گفت: راه وفس به آقچه قلعه در شهرستان کمیجان نیز نیمه تمام است و با تلاش های بسیار، اعتباری نیز در حد بضاعت استان مرکزی برای آن لحاظ شده اما نیاز است برای تکمیل آن از محل اعتبار ملی نیز ردیفی برای آن در نظر گرفته شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی افزود: برخی از شهرهای استان در مسیر جاده های اصلی قرار دارند و شهرداری های این شهرها با توجه به بضاعت مالی اندک امکان آسفالت و مناسب سازی مسیر جاده ها را ندارند که نیاز است توجه ویژه ای در این راستا صورت گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: دولت تدبیر و امید در راستای توسعه صنایع ریلی گام های بلندی برداشته است.
سید مهدی مقدسی افزود: ایجاد سالانه هزار کیلومتر صنعت ریلی در کشور جز تعهد دولت است.
وی بیان کرد: نگاه وزیر راه و شهرسازی به سفارش خرید هپکو جای تشکر دارد که البته این مهم تایید سازمان برنامه و بودجه را نیاز دارد اما تحقق آن می تواند کمک ارزشمندی برای حل مشکلات هپکو باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سفر وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی در حوزه توسعه ناوگان ریلی است که ثمرات خوبی به همراه داشت و انتظار است در حوزه راه های جاده ای و فرودگاه نیز مصوباتی در سفرهای بعدی پیش بینی شود.
مقدسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعد از حرکت نابخردانه ترامپ، جامعه ایران اسلامی بیش از پیش نیازمند وحدت و انسجام است.
وی عنوان کرد: در شرایط فعلی تضعیف دولت، تضعیف نظام است و باید شرایطی ایجاد شود که با حفظ انسجام ملی از مواضع دولت در سطح بین الملل و در داخل دفاع شود.
حضور در آیین انعقاد قرارداد ساخت 50 دستگاه لوکوموتیو با مشارکت شرکت های واگن پارس اراک، البرز نیرو و دالیان چین در واگن پارس اراک، بازدید از چندین پروژه عمرانی و شهری در اراک، آشتیان و تفرش از مهمترین برنامه های سفر وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی است.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.