به گزارش ایرنا، سردار کیومرث عزیزی روز پنجشنبه در نشست با روسای شوراهای اسلامی کار استان مرکزی در اراک افزود: اقدام های لازم برای بهبود وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان باید پس از تثبیت موقعیت فعلی انجام گیرد.
وی بیان کرد: ایجاد دامنه امن تثبیت شغلی برای کارگران موضوع مهمی است و این قشر باید در کنار کار کردن به دنبال احقاق حقوق حقه خود باشند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: منافع کارگر وقتی تامین می شود که واحد تولیدی فعالیت داشته باشد و جریان کار با خود تولید ثروت و تداوم امور را بیاورد وگرنه با رکود و تعطیلی بیشترین ضرر متوجه کارگر خواهد بود بنابراین کارگران نیز باید برای رونق تولید در صحنه باشند.
سردار عزیزی اظهار کرد: کار و کارگر ارزشمندترین سرمایه کشور است و نیروی انتظامی با تمام توان خود را در کنار جامعه کارگری می بیند.
وی گفت: همه مدیران و مسئولان استان مرکزی و در سطح کلان با مسائل و مشکلات جامعه کارگری این استان آشنا هستند و تلاش ها برای حل و کاهش این مشکلات به کار گرفته شده است.
فرمانده انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: مورد پیگیری کتبی پارسال در خصوص مسائل و مشکلات جامعه کارگری این استان توسط ستاد فرماندهی انتظامی استان مرکزی به مراجع مختلف امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور انجام شده است.
سردار عزیزی گفت: استاندار مرکزی دستور ویژه برای نظارت بر فعالیت های خصوصی سازی در استان را صادر کرده و مقرر شده در این راستا نمایندگانی از شوراهای اسلامی کار، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل بازرسی و نماینده ای دادگستری استان مرکزی بر روند خصوصی سازی نظارت ویژه داشته باشند.
وی تاکید کرد: هیچ صنفی نباید اجازه دهد مشکلات صنفی به نفع جناح، گروه و جریانان سیاسی خاص باشد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی افزود: حمایت کارگران از سرمایه گذاران امری ضروری است و اگر سرمایه گذاری بومی راغب به سرمایه گذاری در استان مرکزی نباشد باید حمایت های لازم از سرمایه گذاران غیربومی صورت گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم در این نشست گفت:موضوع کار و کارگر از مسائل مهم استان مرکزی به عنوا چهارمین قطب صنعت است و در سال گذشته بیشترین تلاش ها در حل و فصا موضوعات به کار گرفته شده است.
محمد تقی آبایی هزاوه افزود: هر سال در ماه های بهمن و اسفند واحدهای تولیدی تعدیل نیرو دارند اما اسفندماه پارسال ورودی درخواست های بیمه بیکاری استان مرکزی نسبت به مشابه گذشته کاهش داشت و در فروردین ماه امسال نیز مقرری بگیران بیمه بیکاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش حدود هفت درصدی را نشان داد.
وی بیان کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی با وجود همه مشکلات در پنج سال گذشته با هفت و هفت دهم درصد، پایین ترین نرخ در کشور بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: شمار شرکت های دارای حقوق معوق این استان پارسال به 87 شرکت رسید اما این تعداد اکنون به 69 شرکت کاهش یافته است که بیانگر وضعیت روبه بهبود در واحدهای تولیدی و صنعتی است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: 60 درصد از جامعه کارگری این استان حداقل بگیر هستند که نیاز است مسائل معیشتی آنان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به مسائل و مشکلات جامعه کارگری دارد و از سال 93 تاکنون حقوق کارگران بیش از نرخ تورم افزایش یافته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکری افزود: نرخ تورم کشور در پایان سال گذسته 9 درصد اعلام شد اما حقوق کارگران در سال جاری 19 و نیم درصد افزایش یافته است.
آبایی هزاوه تصریح کرد:شمار تشکل های کارگری موجود در استان مرکزی در شان جمعیت بالای کارگری این استان نیست و انتظار است به صورت اصولی تقویت شود.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: شایسته نیست کارگر در نظام جمهوری اسلامی برای احقاق حقوق حقه خود به کف خیابان ها بیاید.
ابوالفضل پوروفا افزود: کارگران شرایط اقتصادی کشور را درک می کنند اما بسیاری از مسائل کارگری به دلیل سوء مدیریت ها ایجاد شده است.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی ادامه داد: بحث خصوصی سازی در کشور مورد توجه قرار نگرفته و دقت های لازم اعمال نشده است و بایستی کنترل و نظارت های پس از خصوصی سازی قوت بگیرد.
پوروفا اظهار کرد: کارگران به هیچ عنوان مخالف خصوصی سازی نیستند اما به شرطی که این امر بر اساس اصل 44 قانون اساسی و مد نظر قرار دادن منویات رهبر معظم انقلاب باشد.
وی عنوان کرد: شمار واحدهای تولیدی که بر اساس اصل 44 قانون اساسی در کشور واگذار شده انگشت شمار است و نورد آلومینیوم در اراک یکی از این واحدها در کشور است که در طول سال های گذشته پس از خصوصی سازی کوچکترین معضل و معوقه کارگری نداشته است.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی اضافه کرد: در خصوصی سازی باید اهلیت کار مد نظر ویژه قرار گیرد و آوردن سرمایه و سرمایه گذار به تنهایی کارساز نیست.
پوروفا بیان کرد: تا زمانی که مسائل کار، تولید و کارفرما حل نشود، مشکلات کارگری ادامه خواهد داشت.
وی گفت: اقدامات و تلاش هایی که در راستای حل مشکلات برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی صورت گرفته، تنها مسکنی برای کاهش آلام این واحدها است.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان مرکزی اظهار کرد: استفاده از کالای ایرانی یکی از راهکارهای مهم برای داشتن کار در واحدهای تولیدی است و این مهم باید توسط مدیران بیش از هر قشر دیگر مورد توجه قرار گیرد.
پوروفا ادامه داد: نیاز مهم کارگر ایرانی، امنیت شغلی است، کارگری که با قرارداد یک ماه، سه ماه تا یک ساله کار می کند نمی تواند تولید با کیفیت داشته باشد.
وی عنوان کرد: بیشتر شرکت های تولیدی استان مرکزی با 50 تا 60 درصد ظرفیت کار می کنند که این روند در قیمت تمام شده تولیدات تاثیر دارد و توانی برای رقابت تولید کننده باقی نمی گذارد.
رئیس شوراهای اسلامی کار استان مرکزی اضافه کرد: قاچاق کالا، واردات کالاهای غیر ضروری و گسترش مناطق آزاد آفت های جدی بر سر راه تولید کشور است.
پوروفا گفت: کارگران با واردات کالا مخالف نیستند اما واردات باید برای کالاهایی باشد که در ایران تولید نمی شود.
وی تصریح کرد: استان مرکزی با بیش از 2 هزار و 700 واحد صنعتی و تولیدی چهارمین قطب صنعتی کشور و دومین صنعت مادر تخصصی است و حداقل هزار و 200 واحد آن مشمول تشکیل شوراهای اسلامی کار است.
رئیس شوراهای اسلامی کار استان مرکزی افزود: این استان با دارا بودن شمار زیادی واحدهای تولیدی و صنعتی، تنها 40 شورای اسلامی کار دارد.
پوروفا در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیستم بانکی کشور در اختیار تولید نیست و کارفرمایی که با حداقل ظرفیت کار می کند توان پرداخت بهره های بالای بانکی را ندارد.
در نشست فرمانده انتظامی استان مرکزی با روسای شوراهای اسلامی کار این استان، مسائل و مشکلات واحدهای مختلف استان مرکزی مطرح شد.
استان مرکزی با دارا بودن بیش از 2 هزار و 700 واحد تولیدی و صنعتی و دارای حدود 300 هزار نفر جمعیت کارگری است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.