رضا عظیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 15 هزار سد و آبگیر سنگی و ملاتی و خشکه چین در استان مرکزی وجود دارد که 20 درصد ظرفیت این آبگیرها در بارندگی های بهار امسال آبگیری شده است.
وی ادامه داد: 50 درصد ظرفیت سدهای استان مرکزی در بارندگی های سال گذشته آبگیری شده بود که با توجه به کاهش بارندگی ها این رقم در سال جاری 30 درصد کاهش یافته است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیشترین آبگیری سدها و بندها و ذخیره سازی رواناب ها در سال جاری مربوط به شهرستان های اراک و ساوه بوده است.
عظیمی گفت: ایجاد سازه ها و آبگیرها درمجاری خروجی بسترهای آبرفتی تا 10 درصد در تغذیه منابع آب های زیر زمینی نقش دارد.
وی یادآور شد: 80 سد و آبگیر سنگ و ملاتی سال گذشته برای جلوگیری از هدر رفت رواناب ها و بروز خسارت های احتمالی در استان مرکزی ایجاد شده است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: 14 بند سنگ و ملاتی، 36 بند خشکه چین و 66 مورد بند گابیونی سال گذشته در منطقه گردشگری دره گردو اراک ایجاد و 120 هزار متر مکعب روان آب امسال برای تغذیه منابع زیر زمینی این منطقه در این بندها کنترل شده است.
عظیمی، کاشت 15 هزار اصله نهال، یک هزار و 800 متر شن ریزی و اجرای آبشار را از جمله اقدام های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در دره گردو اراک عنوان کرد و گفت: ایجاد برکه، آلاچیق، نصب پل روگذر در بدنه سدها و کاشت سه هزار اصله نهال در این منطقه از جمله برنامه های این اداره کل در سال جاری در این منطقه گردشگری است.
استان مرکزی با 29 هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.