محمد فتاحی روز یکشنبه افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری های مشترک انسان و دام است که از طریق کنه ها و دام های آلوده به انسان منتقل می شود.
وی گفت: گزش کنه، له کردن کنه آن با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و ارتباط باگوشت دام آلوده از جمله مهمترین عوامل اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو در دام علائم بالینی ندارد و هنگامی تشخیص داده می شود که به جمعیت انسانی منتقل شود.
فتاحی افزود: سمپاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و آلایش دامی از جمله راهکارهای پیشگیری از انتقال بیماری به انسان است.
وی خاطر نشان کرد: شهروندانی که در خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش بهداشتی شامل دستکش، عینک و ماسک اقدام به کشتار دام می کنند و یا گوشت تازه تولید شده را در خارج از کشتارگاه را تهیه می کنند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.
معاون سلامت اداره دامپزشکی استان مرکزی توضیح داد: برای جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان باید لاشه دام پس از کشتار به مدت حداقل 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.
فتاحی گفت: برخی بیماری های دامی شامل سل، تب مالت یا بروسلوز، هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، مشمشه و شاربن (سیاه زخم) از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر ایجاد خسارت مالی و اقتصادی، تلفات و صدمات جبران ناپذیری را بر جمعیت انسانی به همراه دارد.
وی افزود: بر این اساس مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از اولویت های سازمان دامپزشکی است و هر سال برای جلوگیری از انتقال آن به انسان فعالیت های گسترده ای از جمله واکسیناسیون، تست انواع بیماری ها در جمعیت دام ها در دامداری های سنتی و صنعتی انجام و دام های آلوده مشخص و حذف می شوند و امسال نیز موارد در اطلاعیه ای ابلاغ شده و سطوح عملی پیشگیری نیز در دست اقدام است.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.