به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز یکشنبه در همایش تقدیر از مهندسان فناور برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک افزود: تربیت دانش آموختگان دانشگاهی بر اساس نیازهای روز جامعه و صنایع، انتقال دستاوردهای دانشگاهی به صنایع و بهره گیری از ظرفت صنایع در راستای تحقیق و پژوهش در واحدهای علمی، کلید پیشرفت کشور است.
وی تربیت نیروی کار آمد، لایق، دلسوز و با انگیزه را از جمله عوامل توسعه صنایع، ایجاد اشتغال دانست و ادامه داد: مسئولان و نخبگان علمی ایران اسلامی باید با همت و فداکاری و تربیت نیروهای کارآمد زمینه پیشرفت و توسعه کشور را در همه زمینه ها از جمله آی تی فراهم کنند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی فرصتی برای تحقیق و توسعه در کشور فراهم شده است که باید از این فرصت در راستای تعالی و پیشرفت بهره گیری شود.
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: ایران اسلامی جز چهار کشور نخست تربیت کننده مهندس در حوزه های مختلف بوده و از ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی در حوزه های مختلف آی تی، صنایع و کشاورزی برخوردار است که با بهره گیری از این ظرفیت ها می تواند در بسیاری از علوم دنیا سرآمد باشد.
سید علی آقازاده افزود: با مدیریت صحیح و بهره گیری از این ظرفیت ها در حوزه های مختلف صنعتی و کشاورزی می توان کشور را به یکی از قطب های صادرکننده علوم و تجهیزات علمی تبدیل و زمینه درآمدهای اقتصادی و پیشرفت را فراهم کرد.
وی گفت: برخی از مشکلات موجود در جامعه تنها مربوط به عوامل خارجی نبوده و ناهماهنگی دستگاه ها در بعضی زمینه ها مشکلاتی را به همراه دارد که نیاز است با هماهنگی هرچه بیشتر زمینه رفع این مشکلات فراهم شود.
استاندار مرکزی گفت: دستگاه های مختلف باید با هماهنگی هرچه بیشتر با یکدیگر زمینه رشد و پیشرفت کشور، رفع مشکلات جامعه و ایجاد اشتغال برای جوانان را فراهم کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: این استان سال 94 در حوزه تحقیق، توسعه و فن آوری رتبه بیست و هشتم را در کشور به خود اختصاص داده بود که این رتبه در سال 95 با 25 پله افزایش به رتبه سوم کشور ارتقا یافت و سال گذشته توانست رتبه نخست را در سطح کشور به دست آورد.
محمدرضا حاجی پور افزود: در سال های اخیر در راستای افزایش تحقیق و پژوهش در واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی، آموزش هایی در این راستا برگزار و 110 مدیر با روش های تحقیق و پژوهش آشنا شدند.
وی ارتقای فن آوری، تخقیق و پژوهش در استان را از برنامه های اولویت دار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته یک هزار و 400 نفر ساعت آموزش در حوزه ایجاد شرکت های دانش بنیان در استان برگزار شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: برگزاری این آموزش ها ایجاد 74 شرکت دانش بنیان را به همراه داشت و رتبه استان در این حوزه از رتبه هفت در سال 95 با 2 پله افزایش به رتبه پنج ارتقا یافت.
حاجی پور یاد آور شد: پارسال یک میلیارد دلار کالا از واحدهای تولیدی این استان به خارج از کشور صادر شد که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی، صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلار کالا هدفگذاری شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی تربیت مهندسان کارآمد را عامل اصلی توسعه کشور دانست و گفت: تربیت مهندسان باید بر اساس نیاز صنایع و جامعه انجام گیرد.
منوچهر توسطی افزود: اکنون تربیت مهندسان بر اساس بر اساس نیاز صنایع نبوده و این مهم موجب شده است که دانش آموختگان دانشگاهی راهی برای ورود به بازار کار و محیط صنایع نداشته باشند.
وی ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از نیازهای ضروری برای پیشرفت و توسعه کشور بوده و نیاز است این واحدها این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.
در این نشست تفاهم نامه چهارجانبه در حوزه های مختلف علمی، آموزشی و پژوهشی ما بین سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه پیام نور، انجمن تحقیق و توسعه و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی منعقد شد.
همچنین در این همایش قرارداد آموزشی میان دانشگاه اراک و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی و قرارداد پژوهشی بین دانشگاه اراک و پالایشگاه شازند منعقد شد.
استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشورر بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی کوچک و بزرگ دارد.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.