دکتر علیرضا رفیعی پور شامگاه شنبه در نشست بررسی مشکلات دامداری های شهر داودآباد افزود: در سال های گذشته برای مقابله با بیماری های دام و طیور در کشور علاوه بر دغدغه کیفیت واکسن ها، نگرانی هایی در حوزه کمبود واکسن نیز وجود داشت.
وی ادامه داد: امسال برای مقابله با بیماری های مختلف دام و طیور واکسن انواع بیماری ها به میزان کافی در کشور وجود داشته و در صورت نیاز به میزان کافی در اختیار دامداران قرار می گیرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: واکسیناسیون به تنهای 30 درصد ایمنی در برابر بیماری را در بدن دام های ایجاد می کند و می توان این ایمنی را با انجام اقدام های ضدعفونی و سم پاشی جایگاه های دام تا 80 درصد افزایش داد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با یادآوری ورود سویه جدید تب برفکی در سال 94 به کشور خاطر نشان کرد: همواره دستیابی به واکسن سویه جدید بیماری ها در دنیا به سه تا 6 ماه زمان نیاز دارد و این مهم موجب شد سال 94 ورود سویه جدید بیماری از غرب کشور40 هزار تلفات را ایجاد کند.
استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان با دارا بودن 300 هزار دام سنگین و یک میلیون و 500 هزار دام سبک یکی از استان های صادر کننده و کانون های تولید گوشت قرمز و شیر در کشور محسوب می شود.
سید علی آقازاده افزود: با توجه به جایگاه استان مرکزی در زمینه تولید گوشت و شیر در کشور نیاز است برای مقابله با بیماری ها و جلوگیری از خسارت به واحدهای تولیدی سازمان دامپزشکی به این استان نگاه ویژه ای داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال از نظر تامین واکسن بیماری های دامی در کشور هیچگونه کمبودی وجود ندارد نیاز است اداره کل دامپزشکی استان مرکزی واکسن های باکیفیت را تهیه و برای مقابله با بیماری ها در اختیار دامداران استان قرار دهد.
آقازاده نبود بیمه را از جمله مشکلات دامدارن استان مرکزی عنوان کرد و گفت: نیاز است سازمان دامپزشکی کشور پیگیری لازم برای جبران خسارت واحدهای دامداری استان و کشور را در دستور کار قرار دهد.
وی یادآور شد: 25 میلیون قطعه طیور سال گذشته بر اثر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور معدوم سازی شدند که 240 هزار قطعه این پرندگان مربوط به استان مرکزی بود.
استاندار مرکزی ایجاد شهرک دامپروری در شهر داود آباد را از برنامه های در دست پیگیری عنوان کرد و افزود: با ایجاد این شهرک تا حدود زیادی می توان از بروز بیماری ها و خسارت به دامداری های این شهر جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: ایجاد کشتارگاه صنعتی در استان مرکزی یکی از ضرورت های این استان است و اکنون سه تا چهار سرمایه گذار برای ایجاد نخستین کشتارگاه صنعتی در استان اعلام آمادگی کرده اند.
آقازاده افزود: پارسال 310 میلیارد ریال تسهیلات برای افزایش تولید به 80 واحد تولیدی استان مرکزی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: امسال نیز 150 میلیارد ریال برای پشتیبانی از بخش کشاورزی استان مرکزی به صندوق توسعه کشاورزی استان اختصاص یافته است.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.