دکتر علیرضا رفیعی پور روز شنبه در حاشیه نشست هماهنگی مدیران دامپزشکی استان مرکزی در جمع خبرنگاران افزود: تعداد کانون های بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب برفکی، هاری، سل، سیاه زخم، لمپی اسکین در کشور از هفت هزار و 900 کانون در سال 94 و 95 به 6 هزار و 500 کانون در سال گذشته کاهش یافته است.
وی ادامه داد: سوی جدید بیماری تب برفکی به تنهایی در سال 94 حدود 30 هزار تلفات به صنعت دامداری کشور وارد کرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سال های گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر در کشور شیوع پیدا کرد که سال 95، حدود 12 میلیون قطعه و سال گذشته 25 میلیون قطعه برای جلوگیری از شیوع و انتقال این بیماری به جامعه انسانی، معدوم سازی شد.
دکتر رفیعی پور بیان کرد: 630 واحد از 27 هزار واحد پرورش طیور و مرغداری های صنعتی و سنتی کشور سال گذشته به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبتلا شدند که برای جلوگیری از افزایش این کانون ها و برای حفاظت از سلامت مردم، تمام طیور این مرغداری ها توسط این سازمان معدوم سازی شد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بر اساس آمارهای جامعه جهانی شیوع هر یک از بیماری های دام و طیور بین 20 تا 30 میلیارد ریال خسارت در کشور به همراه دارد که امسال برای جلوگیری از بروز این خسارت ها، بهره گیری از ظرفیت های مردمی و تمامی دستگاه های عضو ستاد مبارزه با بیماری های دامی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
دکتر رفیعی پور تب کریمه کنگو را از دیگر بیماری های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و گفت: اکنون 32 استان کشور درگیر این بیماری هستند و هر ساله گزارش هایی از این بیماری به سازمان دامپزشکی ارائه می شود.
وی ادامه داد: امسال نیز یک بانوی کرمانی بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست داد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که هر ساله به خصوص در ماه های گرم سال به دلیل فعالیت کنه ها در کشور گزارش می شود و از طریق گوشت، آلایش دام آلوده و کنه به انسال قابل انتقال است.
وی از خودکفایی کشور در تولید واکسن های دامی خبر داد و افزود: اکنون 95 درصد واکسن های مورد نیاز واکسیناسیون دام ها در داخل کشور تولید می شود و کشور در این حوزه به خودکفایی دست یافته است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: 65 درصد واکسن های مورد نیاز واکسیناسیون طیور در داخل کشور تولید می شود و مابقی آن از خارج از کشور تامین می شود و هیچگونه کمبودی در حوزه تامین واکسن مورد نیاز تولیدکنندگان این حوزه وجود ندارد.
وی از واردات روزانه 50 تا 80 تن گوشت گوسفند گرم به کشور خبرداد و گفت: این واردات در راستای تنظیم بازار و جبران کمبود این محصول در کشور انجام می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: سالانه به طور میانگین 100 هزار تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد که جبران آن از طریق واردات انجام می شود.
دکتر رفیعی پور گفت: 27 هزار واحد مرغداری در کشور وجود دارد که 6 تا هفت هزار واحد آنها را واحدهای غیر مجاز تشکیل می دهند که برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باید تعیین تکلیف شوند.
وی بیان کرد: 340 تالاب، آبگیر و سد در کشور وجود دارد که سالانه پرندگان مهاجر را پذیرا هستند و این نقاط می توانند به محلی برای شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تبدیل شوند.
دکتر رفیعی پور گفت: بر اساس تفاهم نامه این سازمان و سازمان محیط زیست کشور مقرر شده است مرغداری های سنتی و صنعتی تا شعاع 50 کیلومتری این تالاب ها همواره مورد بازرسی قرار گیرند.
27 هزار واحد مرغداری در سطح کشور فعالیت می کنند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.