محمود قدبیگی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تجهیز این چاه ها به کنتور هوشمند نیازمند 300 میلیارد ریال اعتبار است.
وی اظهار کرد: با نصب 253 کنتور هوشمند حجمی در این استان پارسال از اضافه برداشت پنج میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی توضیح داد: تاکنون هزار حلقه چاه آب کشاورزی در استان مرکزی به کنتور هوشمند مجهز شده است.
قدبیگی گفت: اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آبی از سرعت افت آب های زیر زمینی در دشت های ممنوعه می کاهد.
وی افزود: نصب کنتورهای هوشمند در شرایط کم آبی به عنوان ابزاری کارآمد برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو پیش بینی شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی ادامه داد: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش می شود و در صورت اضافه برداشت هشدار لازم به بهره بردار داده خواهد شد.
قدبیگی افزود: با مشارکت بهره برداران برای نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های آب کشاورزی از آثار مخرب بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی جلوگیری می شود.
وی عنوان کرد: حجم آب قابل استحصال از آبخوان های زیرزمینی دارای محدودیت است و به منظور حفظ منابع آبی استان باید بخش قابل توجهی از آب نفوذ یافته به آبخوان ها ذخیره شود.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: با استفاده از کنتور هوشمند میزان آب اندازه گیری شده به وسیله نرم افزار نصب شده مخابره می شود و با این اطلاعات حجم آب استحصالی هر چاه و اضافه برداشت های احتمالی مشخص می شود.
قدبیگی گفت: حجم بارش زمستان گذشته در استان مناسب نبود و ذخایر سدها و بندهای خاکی افت دارد و نیاز است که برنامه های مدیریت مصرف به صورت جدی تداوم یابد.
وی، اصلاح الگوی کشت را از مهمترین راه های حفظ منابع آبی دانست و گفت: انواع کشت های جالیزی آب بر مانند هندوانه به دلیل مصرف بالای آب توجیه ندارد و سازمان جهاد کشاورزی باید نسبت به صدور مجوز کشت این محصول به کشاورزان تجدید نظر کند.
بیش از 12 هزار سازه آبخیزداری با ظرفیت 86 میلیون متر مکعب در استان مرکزی وجود دارد.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در حوزه آشامیدنی صرف می شود.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.