به گزارش ایرنا، دکتر علی اکبر صالحی در این پیام که توسط دکتر اصغر زارعان دستیار و مشاور وی قرائت شد، آورده است:
انرژی جزئی غیرقابل تفکیک از زندگی انسان در جوامع مدرن است و این مولفه تمام ابعاد زندگی اجتماعی، اقتصادی و ارتباطی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وی ادامه این پیام عنوان کرده است: روند وابستگی به انرژی به شرایطی رسیده که اکنون جوامع انسانی براساس دسترسی به شبکه های انرژی و اطلاعات شکل گرفته، توسعه می یابند و می توانند رفاه مردم خود را تامین کند.
صالحی عنوان کرده است: انرژی و دسترسی مطمئن به آن یکی از عوامل اصلی توسعه بوده که با لحاظ کردن عوامل زیست محیطی به روش های تولید، می توان پایداری آن را نیز تضمین کرد
در بخش دیگری از این پیام ذکر شده است: برای پیشگیری از بروز چالش در سیستم عرضه انرژی و به تبع آن پیشگیری از آسیب رسیدن به بخش های اقتصادی و اجتماعی، کشورها تهیه و اجرای برنامه های بلند مدت و یکپارچه انرژی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی توسعه مدنظر قرار داده و تلاش می کنند با متنوع سازی سبد انرژی از عرضه مطمئن و پایدار انرژی اطمینان حاصل کنند.
معاون رئیس جمهور عنوان کرده است: مطالعات نشان می دهد که روند رو به رشد مصرف انرژی به دلیل بالا بودن شدت انرژِی و پایین بودن بهره وری در بخش های تولید و مصرف کشور در آینده نه چندان دور می تواند ایران را از صادر کننده انرژی به وارد کننده آن تبدیل کند.
دکتر صالحی در ادامه این پیام ذکر کرده است: در خاتمه تمایل دارم به طور مختصر عملکرد نیروگاه اتمی بوشهر را در صنعت برق کشور بیان کنم.
واحد یکم در سال 1392 تحویل بهره‌ بردار ایرانی شد و تولید تجاری را شروع کرد این واحد ظرفیت تولید 1000 مگاوات برق را دارد.
در سال گذشته سهم برق هسته‌ای 1.3 دهم درصد از ظرفیت و 2.3 دهم درصد از تولید انرژی الکتریکی کشور بوده است.
اکنون با تجارب کسب شده توسط نیروهای انسانی آموزش دیده 100 درصد فعالیت‌های بهره برداری و بیش از 85 درصد فعالیت‌های تعمیر و نگهداری و تعویض سوخت توسط شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر به همراه شرکت‌های زیرمجموعه و دیگر شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود.
در مجموع این سال ها واحد یکم بیش از 28 تراوات ساعت برق تولید کرده که حدود 26 تراوات ساعت را به شبکه برق تحویل داده است.
نکته قابل توجه آن است که اگر این میزان برق توسط نیروگاه‌های سوخت فسیلی تولید می‌شد باید بیش از 45 میلیون بشکه معادل نفت خام مصرف می‌شد و حدود 26 میلیون تن هم بیشتر آلاینده‌های زیست‌محیطی انتشار می‌یافت.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان آورده است: اینجانب معتقدم که برگزاری چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند طریق یک حرکت فراگیر برای سازگارکردن بهره‌مندی از علوم و فنون جدید برای ساختن آینده مطلوب کشور با حفظ و حراست از منابع طبیعی کشور باشد.

3075/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.