داود میرزایی دوشنبه و در آستانه روز جهانی کارگر به خبرنگاران، گفت: برقراری بیمه برای کارگران شاغل منوط به داشتن گواهی فنی حرفه ای در رسته های شغلی ساختمانی است.
وی افزود: مشکلی که اکنون برای کارگران ساختمانی در ساوه بیش از گذشته قابل درک است، فعالیت کارگران تبعه کشور افغانستان است به طوری که عرصه را بر کارگران ایرانی تنگ کرده اند.
میرزایی ادامه داد: فعالیت کارگران افغانستانی در استان مرکزی بیشتز از سایر نقاط کشور است و این مساله به وضوح در عرصه مشاغل مربوط به ساختمان سازی مشاهده می شود.
وی افزود: براساس قانون، کار در مشاغلی مانند کوره پزخانه ها، کارگاه های کشاورزی، ساختمانی برای اتباع کشور افغانستان در ایران مجاز است اما در بسیاری از مشاغل دیگر از این نیروها استفاده می شود.
میرزایی اظهار کرد: مشکل این است که برخی کارفرمایان ایرانی برای کاهش هزینه های خود از کارگران کشور افغانستان استفاده می کنند اما با رصد دستگاه های نظارتی اگر در مشاغلی غیر از آنچه قانون مجاز دانسته، استفاده از اتباع بیگانه مشاهده شود، برخورد لازم به عمل می آید.
دبیر هیات اجرایی خانه کارگر اراک و ساوه تاکید کرد: تصمیم گیری در مورد فعالیت کارگران تبعه افغانستان در مشاغلی که به بیکاری کارگران ایرانی آسیب می زند، بر عهده شورای امنیت کشور است.

*** وضعیت هپکو
میرزایی همچنین در مورد مشکلات شرکت هپکو اراک، گفت: این کارخانه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و فردی که کارخانه به او واگذار شد اهلیت لازم را نداشت.
وی افزود: یکی از بی درایتی های مدیریت این کارخانه بعد از فرایند واگذاری، تقلیل کارگران از سه هزار نفر به یک هزار نفر بود که در عمل شرکت را دچار بحران کرد و شرایط به گونه ای شده که رفع چالش های آن از توان استان خارج است و باید یک عزم جهادی در سطح ملی برای رفع مشکلات ایجاد شود.
دبیر هیات اجرایی خانه کارگر اراک و ساوه، بهترین راهکار را برای حل مشکل کارخانه هپکو بازگرداندن آن به سازمان حمایت از صنایع کشور برشمرد.
وی افزود: این روزها مشکلات دامن کارخانه مقره سازی ساوه را نیز گرفته و به نام خصوصی سازی چالش های زیادی برای این شرکت ایجاد شده است.
وی در مورد مطالبات صنفی در برخی شهرهای استان مرکزی، گفت: مسئولان به خصوص متولیان امنیت مطمئن باشند که کارگران از مدافعان و دوست داران نظام هستند و این مساله را در صحنه های مختلف انقلاب از جمله جنگ تحمیلی و انتخابات اثبات کرده اند و مطالبات آنان فقط صنفی و برای پیگیری معیشت است و هرگز به دشمنان و رسانه های مخالف اجازه نخواهند داد از این حرکت های صنفی و قانونی، بهره برداری کنند.
دبیر هیات اجرایی خانه کارگر اراک و ساوه در مورد اصلاح قانون کار، گفت: این قانون یادگار امام راحل است و اجازه دخل و تصرف در آن را نمی دهیم مگر اینکه نظر جامعه کارگری در آن اعمال شود.
وی همچنین قانون بازنشستگی پیش از موعد برای مشاغل سخت و زیان آور با سقف 20 سال کار را از دستاوردهای موثر نظام برای کارگران برشمرد و گفت: این قانون فرصت مناسبی برای رفع مشکل بیکاری و بازسازی صنایع بود اما سازمان تامین اجتماعی را دچار چالش های مالی جدی کرد.
میرزایی گفت: اجرای این قانون در دولت یازدهم بسیار مطلوبتر شد اما برخی موانعی در راستای تحقق آن وجود دارد.
به گفته این مسئول در شهرستان های ساوه و زرندیه 45 هزار نفر عضو خانه کارگر هستند.
میرزایی گفت: برای برقراری بیمه تکمیلی کارگران نیز با یکی از بیمه ها قراردادی منعقد شده که بر اساس آن کارگران می توانند با پرداخت سالانه سه میلیون و 840 هزار ریال خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند.

*** برنامه های روز جهانی کارگر
وی در خصوص برنامه های روز جهانی کارگر گفت: در نخستین روز از این هفته کارگر (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) دیدار نماینده های کارگران با امام جمعه و نیز بازدید از بیت امام راحل در خمین انجام می شود.
میرزایی گفت: در روز دوم نیز با خانواده های سه شهید کارگری دیدار و از آنها تجلیل به عمل می آید و حضور کارگران در نماز جمعه و سخنرانی نماینده آنها پیش از خطبه ها، برنامه سومین روز از هفته کارگر است.
میرزایی گفت: در چهارمین روز از هفته کارگر نیز برگزاری مراسم زیارت عاشورا و گلباران مزار شهدای کارگر در شهر صنعتی کاوه در دستور کار است و از بانوان کارگر نیز تجلیل می شود.
دبیر هیات اجرایی خانه کارگر ساوه اراک گفت: در روزهای پنجم و ششم نیز قرار است کارگران با رئیس جمهوری و مقام معظم رهبری در تهران دیدار کنند.
شهرستان ساوه با داشتن چهار شهر و ناحیه صنعتی از قطب های صنعت کشور است و 40 درصد از کل اشتغال استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.