مهندس محسن چقایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گیاهان با بهره برداری از 9 طرح در سطح پنج هزار و 780 هکتار از اراضی شهرستان های استان مرکزی تولید شده است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ها در راستای تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، در سال گذشته 11 هزار نفر روز اشتغال در استان مرکزی ایجاد شده است.
مسئول امور بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: 760 هکتار از اراضی استان با مشارکت بهره بردارانپارسال زیر کشت بذرهای گیاهان دارویی رفته و احیا شده است.
چقایی یاد آور شد: بر اساس سیاست سازمان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی و با توجه به شرایط آب و هوایی و رویش استان از سال 72 تا کنون قرارداد 37 طرح بهره برداری از کتیرا و باریجه در سطح 102 هزار و 785 هکتار از اراضی استان شامل 21 طرح در سطح 53 هزار و 858 هکتار باریجه و 16 طرح در سطح 48 هزار و 927 هکتار کتیرا با متقاضیان منعقد شده که این مهم هرسال ایجاد اشتغال در شهرستان های استان را به همراه داشته است.
وی گفت: بر اساس سیاست های حفاظت و احیا، توسعه، بهره برداری و صادرات محصولات فرعی جنگل و مرتع، نیاز است افراد قبل از برداشت و یا خرید هر محصولی از ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها استعلام کنند و هر برداشت فاقد مجوز، قاچاق محسوب شده و محصولات به نفع دولت ضبط می شود.
مسئول امور بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: مطابق ماده سه قوانین حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور و 690قانون مجازات اسلامی برداشت هر گونه گیاه دارویی و مرتعی بدون مجوز ممنوع و پیگرد قانونی دارد.
ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم گونه زایی گیاهی در جهان مطرح است و 167 خانواده از گیاهان آوندی در کشور وجود دارند که شامل یک هزار و 215 جنس و هشت هزار گونه، زیرگونه، واریته و یا دورگه هستند.
ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از نظر شمار گونه های گیاهی در رتبه هشتم و از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم قرار دارد و از نظر تنوع گونه ای در خاورمیانه بی نظیر است.
استان مرکزی با حدود 29 هزار و 126 کیلومتر مربع وسعت حدود یک و 82 صدم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که به دلیل قرار گرفتن در زاویه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی است که این مهم عامل تنوع گیاهی بالا در نقاط مختلف استان محسوب می شود.
تاکنون بیش از یک هزار و 200 گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی شده که حاصل این نتایج و تطبیق آن ها با منابع مکتوب و اطلاعات دارویی، بیش از 227 گونه گیاه دارویی در سطح کل استان است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.