علیرضا کیشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 279 میلیارد ریال این اعتبار در راستای تجهیز و نوسازی ماشین آلات مکانیزاسیون بخش های مختلف کشاورزی به صورت تسهیلات و با کارمزد 15 درصد به متقاضیان پرداخت شده است.
وی ادامه داد: 857 متقاضی در سال گذشته از این تسهیلات به منظور بهبود مکانیزاسیون بخش های شیلات، طیور، زراعت و باغبانی استان بهره مند شدند و علاوه بر آن421 دستگاه انواع تراکتور زراعی، 10 دستگاه تراکتور باغی، 9 دستگاه کمباین، 57 دستگاه سم پاش، 52 دستگاه انواع بذرکار، 70 دستگاه انواع ماشین آلات خاکورزی و سایر ماشین آلات به بخش کشاورزی استان مرکزی افزوده شده است.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بهبود تجهیزات بخش کشاورزی و مکانیزاسیون استان با هدف افزایش بهره وری از سوخت، مصرف بذر، کود، سم، کاهش ضایعات و افزایش تولید انجام شده است.
کیشانی گفت: با خرید و تزریق این تجهیزات و ماشین آلات به بخش کشاورزی استان مرکزی، ضریب مکانیزاسیون این بخش از یک و 42 صدم درصد اسب بخار در هر هکتار در پایان سال 95 به یک و 6 دهم درصد اسب بخار در هکتار در ابتدای سال جاری افزایش یافته است.
وی ادامه داد: افزایش 12 صدم درصدی ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی سال گذشته برای سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی پیش بینی شده بود که با حمایت های دولت تدبیر و امید و پرداخت تسهیلات ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان 18 صدم درصد افزایش یافته است.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بیش از 98 درصد تراکتورها و 100 درصد کمباین های خریداری شده برای بخش کشاورزی استان در راستای حمایت از تولیدات داخلی از ماشین آلات و تجهیزات تولیدات داخلی تامین شده است.
کیشانی ادامه داد: با خرید این ماشین آلات ناوگان بخش کشاورزی استان شامل کاشت، داشت و برداشت تا حدودی نوسازی و به روز رسانی شده است.
وی خاطر نشان کرد: 410 میلیارد ریال برای پرداخت در بخش مکانیزاسیون به استان مرکزی اختصاص یافته است و پیش بینی می شود با پرداخت این تسهیلات امسال 18 صدم درصد به ضریب مکانیزاسیون استان افزوده شود.
رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یاد آور شد: 13 هزار دستگاه تراکتور و 330 دستگاه کمباین در بخش کشاورزی استان مرکزی فعال است که 50 درصد این ماشین آلات سن بالای 25 سال دارند و نیاز است با حمایت دولت و اختصاص اعتبار زمینه جایگزینی و نوسازی این ماشین آلات در استان فراهم شود.
کیشانی ادامه داد: جایگزینی و نوسازی ماشین آلات بخش کشاورزی علاوه بر کاهش 10 تا 15 درصدی مصرف سوخت در بخش مکانیزاسیون کشاورزی افزایش تولید، بهبود کیفیت محصولات و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی نیز تاثیر به سزایی دارد.
وی گفت: همچنین با جایگزینی و نوسازی کمباین های فعال در استان مرکزی ریزش و هدر رفت محصول گندم از چهار و پنج دهم درصد به 2 دهم درصد کاهش می یابد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.