به گزارش ایرنا، علی اکبر کریمی روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات روستایی شهرستان های اراک، کمیجان و خنداب افزود: قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی از برنامه های اولویت دار مجلس شورای اسلامی است.
وی ادامه داد: به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سال جاری به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده که با هدف بهبودکسب و کار، تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیات امنا صندوق یک میلیارد و 500 ‌میلیون دلار از منابع این صندوق به اشتغال روستایی اختصاص یابد که این مهم در سال های اخیر کم سابقه است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این اعتبار به صورت قرض الحسنه نزد بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سپرده گذاری می شود و منابع مالی در این خصوص صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر در مناطق روستایی و عشایری می شود.
وی بیان کرد: تسهیلات موضوع این ماده بین استان ها براساس شاخص ترکیبی جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و عکس درآمد سرانه استان توزیع می شود.
کریمی افزود: تخصیص این اعتبار برای ایجاد اشتغال پایدار در روستا و با هدف جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی به شهرها بوده است.
وی اضافه کرد: راه اندازی کارگاه های تولیدی ر روستاها و با مدیریت منطقی و کارشناسی از سوی بخشداران و دهیاران می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای روستائیان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرات آنان به شهرها باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی دربخشی از سخنانش اظهار کرد: در روستاهای سه شهرستان کمیجان، خنداب و اراک طرح های هادی کامل نیست و یا با انتظارات اهالی و توسعه روستایی همخوانی ندارد و می طلبد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری دیگر نهادها نسبت به اصلاح نواقص این حوزه اقدام کنند.
کریمی گفت: بخشداران و فرماندارن نسبت به ارائه مجوزهای ساخت و ساز روستایی با متقاضیان مدارا کرده و تا آنجا که اراضی ملی مورد تعرض قرار نمی گیرد با مجوزهای ساخت و ساز روستایی موافقت کنند.
وی ادامه داد: بسیاری از روستاها با ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و اوقاف و امور خیریه استان اختلاف دارند که باید با تشکیل کمیته ای تخصصی نسبت به حل و فصل این مسائل اقدام کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از سال های گذشته ساخت ویلا در بسیاری از مناطق استان به خصوص شهرستان اراک و خنداب متداول شده که این مهم چهره بکر روستاها را تخریب کرده است و به منظور ساماندهی این موضوع نیاز است دستگاه های مسئول یک یا چند روستای استان را برای ساخت ویلا و تفرجگاه روستایی مشخص کنند و با ارائه سیاست های تشویقی مردم را به ساخت و ساز ویلا در این مناطق هدایت کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: عملیات بازنگری طرح های های روستاهای استان در دستور کار قرار گرفته و تا کنون 32 طرح هادی روستاهای شهرستان اراک انجام شده است.
مهدی زندیه وکیلی بیان کرد: حمایت همه جانبه از روستاها با هدف مقابله با مهاجرت این قشر از جامعه به شهرها از برنامه های اصلی خانواده دولت در استان مرکزی است و فرمانداران، بخشداران و دهیاران وظیفه دارند مشکلات ومسائل روستاهای خود را به صورت کارشناسی فهرست بندی کنند تا بر اساس اولویت نسبت به حل مشکلات اقدام شود.
وی ادامه داد: کمبود آب یکی از مهمترین مشکلات روستاهای استان مرکزی است که بر این اساس لایروبی قنات ها و اصلاح شبکه های آبرسانی باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی حمایت از اشتغال روستایی را یکی از مهمترین برنامه های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ایجاد فرصت شغلی در شهر هزینه های زیادی دارد می توان با برنامه ریزی های مدون و کاربردی، شناسایی ظرفیت های روستایی و ارائه تسهیلات و حمایت از کارآفرینان در بخش روستایی زمینه تقویت بنیه اقتصادی این قشر از جامعه را فراهم کرد.
وی اضافه کرد: اعتبار و تسهیلات اشتغال روستایی از سوی پنج بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در حال پرداخت است و جوانان روستایی همچنیان می توانند طرح های اشتغالزایی خود را به بخشداری ارائه کرده تا در کمیسیون های تخصصی مطرح و حمایت شود.
زندیه وکیلی گفت: مدیریت کارآمد و کارشناسی شده روستایی می تواند علاوه بر رفع نیازهای روستاییان و ایجاد اشتغال برای جوانان، کمک بزرگی به توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور داشته باشد.
792 روستا از یک هزار و 210 روستای دارای سکنه در استان مرکزی دارای دهیاری هستند.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.