این روستا که در 15 کیلومتری شهرستان خمین و 80 کیلومتری شهر اراک قرار گرفته از نظر معماری، تاریخی و طبیعت گردی حائز توجه و اهمیت است و قدمت منازل آن کهن است و این منطقه را با رسومات زیبا، سوغات متنوع و مردمان خونگرم به یکی از اهداف روستاگردی استان مرکزی تبدیل کرده است.
عمارت زیبا و تاریخی امیر مفخم، کبوترخانه های زیبا، طبیعت زیبا با گلخانه هایی از صیفی و سبزی و گل های رنگارنگ شاخه بریده در جای جای این روستا جلوه های بی نظیری را ایجاد کرده که گردشگران با حضور در این فضا لحظات خوشی را تجربه می کنند.
گل های شاخه بریده، انواع میوه و سبزی تازه گلخانه اینظیرخیار، توت فرنگی و گوجه، محصولات لبنی، ترخینه و انواع نان ها و شیرینی های محلی سوغات این روستای باصفا است.
بخشدار مرکزی خمین در خصوص روستای شهابیه گفت: قدمت این روستا به دوران پیش از صفویه می رسد و در گذشته این منطقه با عنوان 'اره' شهرت داشته و بعد از مالکیت امیرمفخم نام این روستا به 'امیریه' و سپس به 'گلدشت'و 'شهابیه' تغییر یافته است.
محمد صادق نجاری افزود: ساختار کالبدی شهابیه در گذشته به صورت سه قلعه بوده که مردم به خاطر امنیت جانی و ایمن بودن از شر اشرار و سارقان در آن ها ساکن بوده و زندگی می کردند و اکنون نیز نام قلعه بالا، قلعه میان و قلعه پایین هنوز بر سر زبان اهالی است.
وی ادامه داد: با گسترش روستا و افزایش جمعیت، ساخت‌وساز خانه‌ها به خارج از قلعه‌ها کشیده شد و قلعه‌ها به مرور زمان تخلیه و تخریب شدند و درحال حاضر تنها آثاری از برج و باروی آن ها در نقاطی از شهابیه به جا مانده است.
وی، پیشه اغلب جمعیت 2 هزار و 64 نفری این روستا را کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی عنوان کرد و افزود: در شهابیه 50 واحد گلخانهای وجود دارد و تولید محصولات گلخانه‌ای در کنار کشت لوبیا ،گندم، سیب زمینی و ذرت علوفه ای در این روستا پررونق است.
بخشدار مرکزی خمین توضیح داد: کارگاه های نجاری، منبت‌کاری، قالیبافی و خشک کردن سبزیجات از دیگر مراکز فعال این روستا است و وجود این کارگاه‌ها با رونق و جنب و جوش خاصی می تواند برای گردشگران جذاب و دیدنی باشد.
وی، پرورش گل محمدی و تولید گل گلایل و میخک را از دیگر جذابیت‌های گردشگری این روستا عنوان کرد و افزود: گل محمدی شهابیه از کیفیت مطلوبی برخوردار است به نحوی که هر سال بخشی از تولیدات این روستا به نیاسر کاشان منتقل می‌شود.
نجاری گفت:محدوده شمالی این روستا که به قاسم‌آباد مشهور است تفرجگاهی مناسب است و گلستان‌های قاسم‌آباد باغ سرسبز و وسیع و باغ گل محمدی مناظری بدیع را ایجاد کرده و در وسط آن خیابانی زیبا با درختانی کهن و قدیمی که سردر هم پیچیده، محل تفریح و تفرجگاه اهالی خمین در روزهای تعطیل و تابستان است.
مدیر دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین نیز گفت: طبیعت زیبا، مزارع زیبا در فصل بهار و تابستان و درختان بلند و سربه فلک کشیده گوشه ای از جاذبه های طبیعی روستای شهابیه است.
محمد جواد کریمی افزود: یکی از بناهای تاریخی بسیار زیبا در این روستا عمارت امیر مفخم بختیاری می باشد که در میان اهالی این روستا به عمارت باغ خسروانی نیزشناخته می شود.
وی ادامه داد: این عمارت در حاشیه غربی روستای شهابیه و در سمت شمالی جاده آسفالته خمین – محلات واقع شده است که در اواسط دوره قاجار توسط لطفعلی خان بختیاری ایلخانی ملقب به امیر مفخم که یکی از خوانین ایل هفت لنگ بختیاری در دوره محمد علی شاه قاجار بوده ساخته شده است.
وی ادامه داد: 'زاین رو' به نام بانی آن بدین نام خوانده می شود و اثر مذکور که یکی از زیباترین یادمان های تاریخی به جای مانده از دوران قاجار و در شهرستان خمین استودر میان باغی بزرگ و محصور با دیوارهای بلند واقع شده است.
کریمی افزود: طرح مرمت و استحکام بخشی اولیه عمارت امیر مفخم درروستای شهابیه از 2سال گذشته آغاز شده که در مرحله اول طرح مرمت و استحکام بخشی این بنای تاریخی یک میلیارد و 280 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.
وی ادامه داد: در راستای طرح مرمت و استحکام بخشی این بنای تاریخی در مرحله اول لایه برداری، استحکام بخشی پایه ها، آوار برداری، تخریب لایه های فرسوده و دیوار ساخته شد.
کریمی افزود: عمارت امیر مفخم با استحکام بخشی و مرمت اولیه آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
مدیر دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: عمارت امیرمفخم بختیاری مربوط به دوره قاجار نگین گردشگری شهابیه محسوب می شود و این اثر در تاریخ 20 اسفند 1385 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت دارای 180 روستا است که جاذبه های بکر گردشگری و آثار تاریخی ارشمندی در این روستاها نظیر کبوترخانه ها، قلعه های تدافعی، حمام لکان، قبرستان های ارامنه، دستکندها یا شهرهای زیر زمینی، سنگ نوشته ها، قلعه و خانه های تاریخی برخوردار است.
7277/6013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.