دره آبشتا نراق در امتداد کوه ال در حدفاصل قم، کاشان و دلیجان قرار گرفته که با وجود آبشار گیسو و چشم انداز بکر یکی از زیباترین تابلوهای طبیعی را خلق کرده است.
آبشار گیسو در انتهای این دره زیبا قرار گرفته که با موسیقیای دلنشین و خنکای دلچسب کنار آن آرامش خاصی به گردشگران القا می شود.
بیشترین میزان آبدهی این آبشار با ارتفاع 15 متر در فصل بهار است و تنوع زیبایی های این منطقه به ویژه حاشیه دره و باغات آن یکی از بهترین مقاصد رویایی برای گردشگری است.
وجه تسمیه آبشار گیسو فراوانی گیاهی به نام 'پرسیوشان' در محوطه پیرامونی آن است که تداعی گر گیسوان بلند سیاوش است.
مردم نراق و دلیجان در فصل بهار و تابستان برای تفریح و استفاده از طبیعت بکر و زیبای این منطقه در دره آبشتا اوقات می گذرانند و از موهبت طبیعی آن لذت می برند.
مدیر دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محلات و دلیجان گفت: دره آبشتا و آبشار گیسو در نراق از ظرفیت های گردشگری طبیعی استان مرکزی است که سالانه شمار قابل توجهی گردشگر به آن سفر می کند.
علی مشهدی خاطرنشان کرد: زنجیره زیبایی های شهر نراق با بهره مندی از بافت تاریخی و همجواری با غار نخجیر و منطقه گردشگری جاسب از آنجا که آبشار علاوه بر جلوه خاص و طبیعت زیبایی که دارد این ظرفیت را دارد که در کنار آثار تاریخی نراق ،غار نخجیر دلیجان و منطقه گردشگری جاسب با دره آبستا و آبشار گیسو کامل می شود.
وی اظهار کرد: دره آبشتا از زیرساخت های گردشگری بی بهره است و نیاز است که با توجه به ظرفیت بالا و حضور گردشگران در این منطقه در فصول مختلف سال امکانات رفاهی با مشارکت بخش خصوصی در این منطقه ایجاد شود.
مشهدی افزود: باغ های مصفایی در حاشیه دره آبشتا توسط کشاورزان منطقه وجود دارد که زیبایی خاصی به این دره بخشیده است و در صورت ایجاد زیرساخت های اقامتی و تفریحی این منطقه قابلیت تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی استان مرکزی را دارد.
مدیر دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دلیجان و محلات ادامه داد: مسافت طولانی بین دره آبشتا به تاسیسات گردشگری شهرستان دلیجان وجود دارد که همین مسئله در حضور گردشگران مشکل ساز است و اگر متقاضی بخش خصوصی برای ایجاد زیر ساخت های گردشگری نظیر ایجاد اقامتگاه، سرویس بهداشتی، سکوهای تفریحی و نمازخانه در این خطه باشد از آن حمایت ویژه می شود.
شهر تاریخی نراق از توابع دلیجان به عنوان دومین شهر ویژه کشور در حوزه معماری و شهرسازی و نگین گردشگری استان مرکزی است که 70 کیلومتر وسعت ودر مسیر دلیجان به مشهد اردهال و کاشان واقع شده است.
دره آبشتا از طرف شمال به کوه ال و از سوی غرب در ۱۸ کیلومتری به شهر دلیجان و از طرف جنوب به روستای سینقان و از سوی شرق در ۲۲ کیلومتری به مشهد اردهال و ۴۰ کیلومتری به نیاسر واقع شده است.
7277/6013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.