به گزارش ایرنا، بوم گردی یا گردشگری روستایی شکلی جدید از صنعت گردشگری رواج یافته در کشورمان است که در آن افراد به جای حضور در هتل ها و اماکن شلوغ و پرازدحام راهی روستاهای بکر می شوند تا به دور از هیاهوی زندگی روزمره دمی را در آرامش سپری کنند.
به معنای دقیق تر گردشگران بوم گرد به روستاها می روند تا همانند آن ها زندگی کنند، مانند آن ها غذای محلی بخورند، به طبیعت بروند تا لذت های یک زندگی ساده و صمیمی روستایی را تجربه کرده و از آن بهره مند شوند.
شهرستان تفرش با مزیت های ارزشمند در حوزه گردشگری همچون روستاهای جنگلی در حوزه بوم گردی از مناطق منحصر به فرد استان مرکزی محسوب می شود.
روستای سرآبادان از توابع بخش مرکزی شهرستان تفرش با مختصات جغرافیایی 50 درجه و هفت دقیقه طول شرقی و 34 درجه و 44 دقیقه عرض شمالی در 25 کیلومتری شهرستان تفرش و 95 کیلومتری شهر اراک قرار دارد.
این روستای ییلاقی به لحاظ واقع شدن در بین کوه های سربه فلک کشیده در ناحیه مرکزی ایران به عنوان ماسوله استان مرکزی و بهشت گمشده معرفی شده است.
فرماندار شهرستان تفرش در خصوص ویژگی های این روستا می گوید: با توجه به اینکه بسیاری از روستاهای شهرستان تفرش قالب سنتی خود را حفظ کرده اند، ایجاد اقامتگاه بوم گردی، بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال پایدار است.
علی میرازیی افزود: یکی از اولویت های اصلی ستاد خدمات سفر تفرش، توجه ویژه به بوم گردی و جذب گردشگران در راستای معرفی ظرفیت های طبیعی و تاریخی این شهرستان است.
وی اضافه کرد: شهرستان تفرش با وجود دارا بودن ظرفیت های بی بدیل طبیعی و تاریخی در مناطق روستایی و تنوع طبیعت زیبا و محصولات باغی که جلوه هایی بکر در آبادی های دور و نزدیک این شهرستان خلق کرده، سهم ناچیزی از اقامتگاه های بوم گردی دارد و شکوفایی آن نیازمند همت مسئولان و مشارکت روستاییان است.
فرماندار شهرستان تفرش اظهار کرد: توجه به جاذبه های گردشگری، ساماندهی جاده ها و مسیرهای جاذبه های تاریخی و ایجاد امکانات رفاهی مناسب از مولفه های اصلی رونق بوم گردی و گردشگری در این شهرستان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفرش نیز گفت: روستاهای خانک، کندج و سرآبادان از روستاهای نمونه هدف گردشگری این شهرستان معرفی شده اند.
سید مهدی رحیمی افزود: تامین آب، برق، گاز و جاده دسترسی؛ چهار زیرساخت اصلی روستاهای هدف گردشگری است که برای رفاه حال گردشگران باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
وی ادامه داد: روستای سرآبادان یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان تفرش است که آب، برق و گاز این روستا تامین شده اما جاده این روستا همچنان خاکی بوده و به دلیل شرایط جغرافیایی کوهستانی این شهرستان و سخت گذر بودن مسیر، گردشگران رقبت چندانی برای حضور در این روستا نشان نمی دهند.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش اظهار کرد: آداب و رسوم، فرهنگ، پوشاک و خوراک در زندگی روستایی و عشایری در اقامتگاه های بوم گردی روستای سرآبادان حاکم است اما جاده دسترسی سخت گذر این روستا شرایط را هم برای اهالی و هم برای بوگردان دشوار می کند.
وی بیان کرد: توسعه صنعت بوم گردی باید با تامین زیرساخت های مناسب از جمله سرویس های بهداشتی، راه ها و جاده های روستاهای هدف گردشگری و ساماندهی آثار تاریخی همراه باشد.
دهیار روستای سرآبادان نیز گفت: روستای سرآبادان در منطقه کوهستانی در دل کوه های سربه فلک کشیده و با منازل پلکانی واقع شده است و این مزیت در ناحیه مرکزی کشور کم است.
محمد سرآبادانی افزود: این روستا علاوه بر گردشگری طبیعی، ظرفیت های گردشگری تاریخی و مذهبی متنوعی را داراست که از این نظر نیز تاکنون اطلاع رسانی قابل قبولی به منظور جذب گردشگر، صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت های گردشگری سرآبادان درختان گردو با قدمت 200 ساله و تکیه ای با سابقه کهن از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا محسوب می شود.
دهیار روستای سرآبادان بیان کرد: در عملیات راهسازی اداره راه و شهرسازی شهرستان تفرش گورهایی کشف شد که بر اساس گزارشات باستان شناسان، قدمت هزار و 800 ساله دارند و این مهم نیز یک ظرفیت ارزشمند برای جذب گردشگر خواهد بود که باید به مردم معرفی شود.
وی افزود: امامزاده شاهزاده سلیمان(ع) روستا تخریب شده بود که توسط اهالی و خیران بازسازی شد و این امر رونق و بازگشت مجدد روستاییان به سرآبادان را فراهم کرده اما، نیاز است در خصوص حفظ و احیای سنگ قبرهای قدیمی تخریب شده، اعتبار ویژه تخصیص یابد.
سرآبادانی بیان کرد: یکی از دلایل استفاده نشدن از ظرفیت گردشگری این منطقه نداشتن راه مناسب است که در این راستا از 2 سال قبل بهسازی راه روستا آغاز شده اما تاکنون تنها بخشی از زیرسازی انجام شده و نبود آسفالت در عدم استقبال گردشگران اثر مستقیم دارد.
وی افزود: 6 خانه بومگردی برای استقبال گردشگران تجهیز شده و از اولین روز تعطیلات نوروز، امکان اسکان و پذیرایی مسافران در سرآبادان وجود دارد.
روستای سرآبادان در 25 کیلومتری تفرش و 95 کیلومتری اراک واقع شده است که به واسطه قرار گرفتن در دل کوه روستایی ییلاقی تلقی می شود و موقعیت جغرافیایی آن در یکی از مرتفع ترین روستاهای تفرش قرار دارد.
در کنار کشت مزارع، انواع محصولات باغی نظیر سیب و گردو، گیلاس ، آلو، زردآلو و گلابی نیز در سرآبادان تفرش تولید می شود.
شهرستان تفرش یکی از توابع استان مرکزی است که طبق آخرین سرشماری دارای جمعیتی بیش از 24 هزار نفر و 72 روستا است.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.