رضا میرزایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تالاب میقان اراک هر ساله در ایام نوروز پذیرای شمار زیادی از مسافران و گردشگران بود اما در ایام نوروز 97 به دلیل حساسیت و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ورود به تالاب و محدوده آن ممنوع شده است.
وی بیان کرد: در ماه های گذشته برخی از استان های کشور و چند شهرستان استان مرکزی با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درگیر بوده اند اما شیوع این بیماری در تالاب میقان اراک گزارش نشده است.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: از اواخر مهرماه تا اسفندماه جاری بیش از 20 هزار پرنده مهاجر وارد تالاب میقان اراک شده اند و تعداد زیادی از آنها، پس از زمستان گذرانی، مهاجرت خود را از این تالاب آغاز کرده اند.
میرزایی گفت: به دلیل حساسیت موضوع، پایش تالاب میقان اراک به صورت مستمر انجام می شود.
وی اظهار کرد: پیام های هشدار دهنده در محدوده تالاب میقان اراک نصب شده و انتظار است مردم تا پایان فصل مهاجرت پرندگان مهاجر (اردیبهشت ماه) در محدوده این تالاب تردد نکنند.
تالاب کویری میقان اراک یکی از 10 تالاب مهم کشور است که در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داودآباد قرار گرفته است.
ارتفاع این تالاب از سطح دریاهای آزاد یک هزار و 700 متر است و منابع تامین آب آن از بارش های جوی، آب رودخانه های قره کهریز و فراهان تامین می شود.
وسعت تالاب میقان اراک حدود 25 هزار هکتار برآورد شده که شامل دریاچه با سه جزیره در وسط، قسمت کویری و دشت های اطراف است.
این تالاب دارای ویژگی های بوم شناسی خاصی است و در میان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی که اقامت موقت در این زیستگاه دارند، بعضی از گونه های نادر و حمایت شده همچون درناهای خاکستری دیده می شوند.
پوشش گیاهی منطقه بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده که از این نظر نیز تالاب میقان یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور به شمار می رود.
علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و انواع جلبگ آب شور نیز از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن محسوب می شوند که هر یک در نوع خود حائز اهمیت هستند.
این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است که شرکت املاح معدنی ایران حق برداشت از معادن این تالاب را اخذ کرده است.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.