به گزارش ایرنا، سیدعلی آقازاده روز یکشنبه در نشست با مسئولان پارک علم و فناوری استان مرکزی، افزود: سهم محصولات دانش بنیان در تولید ثروت در استان مرکزی مطلوب نیست و این نقیصه باید با همراهی دانشگاهیان و گروه های مرجع فکری و فرهیختگان جبران شود.
وی اظهار کرد: تقویت و رشد شرکت های دانش بنیان به عنوان محور توسعه پایدار ضمن درآمدزایی و تولید ثروت می تواند به گسترش مرزهای دانشی و جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیز کمک کند.
استاندار مرکزی گفت: در دولت تدبیر و امید شمار شرکت های دانش بنیان استان مرکزی از سه به 76 شرکت رسید که این مهم گامی عملی در بهبود مناسبات اقتصادی و تقویت دانشگاه و تولید بوده است.
آقازاده افزود: مسائل مالی و اعتباری از جمله مشکلاتی است که شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان با آن مواجه هستند که با تعامل و همکاری دستگاه ها و بخش های متولی این موانع حل شدنی است.
وی اظهار کرد: 15 میلیارد ریال در سال گذشته از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای توسعه پارک علم و فناوری استان مرکزی تخصیص شد که جوابگو هزینه های این مجموعه نبود و به منظور تقویت این بخش در بودجه سال آتی رقمی از محل اعتبارت ملی استانی در نظر گرفته خواهد شد.
استاندار مرکزی ادامه داد: به زودی بنیاد ملی نخبگان در پارک علم و فناوری استان مرکزی مستقر می شود تا این 2 بال در کنار هم و با سنخیت کاری بتوانند موفقیت های درخشان برای استان کسب کنند.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی نیز گفت: مجموعه فعالیت های استارتاپ در استان ضعیف است و با وجود توانمندهای بالای استان در حوزه شرکت های دانش بنیان به دلایلی تاکنون این ظرفیت ها به درستی استفاده نشده است.
محمد رفیعی اظهار کرد: قوانین و فرآیند اداری دراستان مهمترین موانعی است که در روند شکل گیری ایده به محصول و تولید انبوه مشکل آفرینی می کند.
وی گفت: شرکت های دانش بنیان در این استان با گذر از فرآیند اداری سخت در پارک های علم و فناوری سایر استان ها جذب می شوند.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی افزود: مطلوب بودن حوزه کشاورزی، ذهنیتی است که از استان مرکزی وجود دارد اما در مقایسه با استان های اصفهان، قم، لرستان و تهران که شاخص کشاورزی آنها 2 و 6 دهم درصد است ، شاخص یک و 12 دهم درصدی استان مرکزی نیازمند رشد است.
وی اظهار کرد: استان مرکزی در قلب ایران و در مسیر کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار دارد اما، از داشتن شرکت حمل و نقل بین المللی محروم است که رفع این نقیصه نیازمند همکاری مسئولان در بخش حمل و نقل است.
رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: ارزش صادرات از پارک علم و فناوری استان مرکزی در سال گذشته 437 هزار دلار بود که امسال به سه برابر افزایش یافته است.
رفیعی افزود: 90 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای پارک علم و فناوری استان مرکزی در نظر گرفته شد که 60 میلیارد ریال آن محقق شده است و در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که این رقم به 260 میلیارد ریال برسد.
وی اظهار کرد: تامین آب و برق مورد نیاز، دسترسی به گاز شهری، کمبود اعتبار برای تکمیل آزمایشگاه و راه دسترسی از جمله مشکلاتی است که پارک علم و فناوری استان مرکزی با آن مواجه است.
تشکیل نشست ماهانه برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان از مصوبات این نشست بود.
دراین نشست تفاهمنامه ای بین شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی با پارک علم و فناوری آوری استان به امضا رسید.
پارک علم و فناوری استان مرکزی سال 81 در اراک تاسیس شده است و در حوزه صنایع شیمیایی، ساخت و تولید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، صنایع ریلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اتوماسیون، فناوری مربوط به آلومینیوم فعالیت دارد.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.