به گزارش ایرنا، چهارشنبه سوری از گذشته های دور نمادی وحدت و همدلی، روشنایی و عشق، گذر از پلیدی و غم و امید و زندگی بوده که متاسفانه در سال های اخیر با رفتارهای بی ریشه و خطرآفرین همراه شده و به جای اینکه سفیری در راستای هویت فرهنگی و اخلاق باشد عاملی در تهدید سلامت و نگرانی خانواده ها شده است.
باور ایرانیان از دیرباز بر این بوده که فروهر ( دلاور حفاظت کننده) در آغاز این روز به زمین می آید و برکت و نیک روزی را برای خاندان خود به ارمغان می آورد و به همین منظور برای راهنمایی فروهر بر سر در خانه ها و آتشدان ها شعله های آتش افروخته می شد و گرمابخشی، نور ، عشق و برکت به زندگی دعوت می شد.
چون در ایران کهن روزهای هفته رایج نبوده است از این رو آتش افروزی پیش از نوروز و در سه شنبه شب آخر سال انجام نمی گرفته بلکه پیش از 360 امین روز سال انجام می شد که بعدها این سنت در سه شنبه های آخر سال به عنوان چهارشنبه سوری برجا ماند و مرسوم شد.
ایرانیان گاه این آتش را بر روی بام و گاه در کوچه و گاه در معابر برپا می کردند که تعداد گله های آتش باید به شمار عدد مقدس سه و هفت می رسید و به معنای روشنایی و سمبل گفتار نیک، رفتار نیک و پندار نیک بوده است.
در دوران ساسانیان این جشن از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار بوده و سعی می شد که بر آتش احترامی خاص بگذارند و افسردگی سال را به آتش سپرده و دل زنده و سرشار از امید، پای در سال جدید می گذاشتند.
واژه چهارشنبه سوری از 2 واژه چهارشنبه که نام یکی از روزهای هفته است و سوری که به معنی سرخ است ساخته شده است.
در گذشته مردم هنگام برگزاری آیین چهارشنبه سوری در هنگام پریدن از آتش زردی من از تو، سرخی تو از من را می خواندند و خواهان آن بودند که آتش تمام رنگ پریدگی و زردی، بیماری و مشکلاتشان را بگیرد و به جای آن سرخی، گرمی و نیرو را از آتش بگیرند.
چهارشنبه سوری در میان بیشتر ایرانیان رواج داشته و مردم استان مرکزی نیز از دیرباز در آخرین چهارشنبه سال در کنار آیین افروختن آتش گرد هم می آمدند و با آجیل مشکل گشا، پختن حلوا، قاشق زنی و شال انداختن اوقات به یاد ماندنی خلق می کردند.
در واقع در گذشته های دور آیین چهارشنبه سوری نوعی صله رحم و دورهمی های شاد و مظهر آرامش، عشق ورزی و زندگی بوده و مردم در این گردهمایی فرصتی می یافتند تا با نمادهای این جشن پالایش درون کنند و پیوندهای انسانی را تقویت کنند.
با گذشت زمان و ورود برخی بدعت های مختلف در این آیین کهن سنتی، این روز به یکی از روزهای تهدید کننده برای خانواده ها و به ویژه جوانان تبدیل شده است.
در سال های اخیر از چند روز مانده به چهارشنبه سوری و در این روز خبرهایی از مصدوم شدن شمار زیادی از هموطنان بر اثر انفجار مواد محترقه در کشور شنیده می شود و تعدادی از خانواده ها برای ایام نوروز داغدار و یا گرفتار در بیمارستان ها می شوند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین قربانیان حوادث چهارشنبه سوری کودکان و نوجوانان هستند که می طلبد خانواده ها نظارت جدی بر روی فرزندان خود داشته باشند.
سرهنگ محمود خلجی افزود: پلیس شادی و تخلیه هیجان را نکوهش نمی کند اما با هر نوع سلب آسایش مردم و رفتارهای هنجارشکنانه برابر قانون برخورد می کند.
وی بیان کرد: خانواده ها باید فرزندان خود را از خطرات ناشی از استفاده مواد محترقه پرخطر آگاه سازند تا شاهد حوادث تلخ و غیرقابل جبران نباشند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: طرح برخورد با توزیع کنندگان مواد محترقه از ماه های گذشته به صورت جدی در دستور قرار گرفته و در اسفندماه جاری، حدود 412 هزار انواع مواد محترقه و 80کیلوگرم اکیل سرنج در این استان کشف و ضبط شد.
سرهنگ خلجی بیان کرد: در اسفندماه جاری تاکنون، 36 توزیع کننده موادمحترقه غیرمجاز و پرخطر در استان مرکزی دستگیر و تحویل مقام های قضایی شده اند.
وی گفت: تجربیات نشان داده که هر جا به سمت پیشگیری حرکت شده آسیب کمتر بوده و در سال های گذشته در زمینه پیشگیری از آسیب های چهارشنبه سوری اقدام های زیادی انجام شده اما می طلبد این مهم افزایش بیشتری یابد.
فرمانده انتظامی استان مرکزی نیز گفت: تدابیر انتظامی ویژه به منظور برگزاری آرام آیین چهارشنبه پایان سال در این استان اندیشیده شده است.
سردار کیومرث عزیزی افزود: پلیس در سه شنبه آخر سال به هیچ عنوان، اجازه تحرکات آسیب زا و مخل آسایش عمومی شهروندان در خیابان ها و محله ها را نخواهد داد و از نیروی بسیج نیز برای پوشش حاشیه شهرها به منظور پیشگیری از رفتارهای پرخطر بهره گیری می شود.
وی بیان کرد: مردم می توانند آیین چهاشنبه پایان سال را به صورت کوچه محور برگزار کنند و به منظور جلوگیری از حوادث ناگوار باید مراقب اعضای خانواده و فرزندان خود باشند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی اظهار کرد: افرادی که به دلیل قانون گریزی و رفتارهای پرخطر در چهارشنبه پایان سال توسط پلیس دستگیر شوند تا پایان تعطیلات فروردین ماه بازداشت خواهند بود.
سردار عزیزی تاکید کرد: خودروهای افراد متخلف که در روز سه شنبه آخر سال به دلیل مزاحمت عمومی و انجام رفتارهای خلاف قانون توقیف شود، نیز تا پایان تعطیلات در پارکینگ می ماند.
فرمانده انتظامی استان مرکزی ادامه داد: برابر ماده 675 قانون مرتبط با احتراق و تخریب، آتش زدن عمدی محل سکونت یا خرمن و جنگل، اشجار و محصولات کشوری 2 تا پنج سال حبس و بر اساس ماده 676، آتش زدن سایر اموال منقول 6 ماه تا 2 سال حبس در پی دارد.
سردار عزیزی عنوان کرد: بر اساس ماده 11 قانون مرتبط با احتراق و تخریب، قاچاق اقلام، ساخت و مونتاژ مواد آتش زا یا منفجره غیرنظامی علاوه بر حبس از 2 تا پنج سال، جزای نقدی یک تا 2 برابر ارزش مواد کشف شده را به همراه دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک گفت: تدابیر لازم برای سه شنبه پایان سال در اراک اندیشیده شده است.
مسعود آقازیارتی افزود: در این روز تمام نیروهای سازمان حدود 200 آتش نشان در آماده باش کامل به سر خواهند برد.
وی بیان کرد: 11 واحد از نیروهای نجات و حریق در این روز در ایستگاه های آتش نشانی مستقر خواهند بود و 17 واحد نیز در میادین، سطح شهر و مکان های حساس حضور پیدا می کنند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اراک ادامه داد: تاکنون موردی از آتش سوزی ناشی از مواد محترقه و منفجره در اراک گزارش نشده و امید است شهروندان به ویژه جوانان به منظور حفظ سلامت خود و دیگران، به هیچ عنوان از مواد محترقه پرخطر استفاده نکنند.
آقازیارتی تصریح کرد: این سازمان در راستای فرهنگ سازی و افزایش آگاهی جوانان از خطرات استفاده از موادمحترقه، کمپین جشن ایمن را راه اندازی کرده و هماهنگی های لازم با دستگاه های مختلف انجام شده است.
وی گفت: با همکاری آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اراک بیش از 10 هزار بروشور در خصوص چهارشنبه سوری و تبدیل مخاطرات این شب به شادی، چاپ و در حال توزیع است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی هم گفت: اقدامات اولیه در برخورد با بیماران سوختگی ناشی از مواد منفجره می تواند شدت جراحات وارده را به حداقل برساند.
دکتر حسین سرمدیان افزود: افراد در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه باید خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق افراد مسن، کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال دهند و درصورت وجود مصدوم مراتب را به اورژانس به شماره 115 اطلاع دهند.
وی بیان کرد: احتمال بروز آسیب به سیستم شنوایی در پی انفجار مواد محترقه، بسیار بالا است و انتظار است مردم در سه شنبه آخر سال تا جای ممکن در منازل خود خارج نشوند تا از خطرات احتمالی در امان باشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: چنانچه در حوادث ناشی از موادمحترقه و سوختگی چشم فردی دچار صدمه شود، باید به فرد مصدوم توصیه کرد چشم‌ها و پلک‌ها را دستکاری نکند، چشم فرد باید به نحوی پوشانده شود که فشاری به چشم وارد نشود و مصدوم در کوتاه ترین زمان ممکن به مراکز درمانی منتقل شود.
سرمدیان بیان کرد: والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث به خصوص حوادث چهارشنبه آخر سال دارند که می توانند با نظارت مستقیم بر نوجوانان مسیر صحیح را به فرزندانشان نشان دهند و از بروز حوادث احتمالی بکاهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی هم گفت: تدابیر لازم برای سه شنبه آخر سال در این دانشگاه اندیشده شده و تمام نیروها به صورت آماده باش کامل خواهند بود.
دکتر حسن طاهر احمدی افزود: به منظور ارایه خدمات درمانی و امداد رسانی مطلوب به حادثه دیدگان احتمالی، تمام توان لجستیکی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی اراک به کار گرفته می شود.
وی بیان کرد: در روز های گذشته، مراکز بهداشتی و درمانی استان مرکزی و تمام آمبولانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی به منظور آمادگی بیشتر مورد بررسی و بازدید قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: نیروهای مجربی برای درمان آسیب های چشم، سوختگی، ارتوپدی و جراحی پلاستیک از ساعت هشت صبح روز سه شنبه 22 اسفندماه جاری تا ساعت هشت صبح روز بعد (24 اسفندماه جاری) در بیمارستان ها مقیم هستند.
دکتر طاهر احمدی بیان کرد: تیم های امدادی اورژانس 115 استان مرکزی نیز به منظور امداد رسانی فوری به حادثه دیدگان احتمالی در مراکز اصلی شهرهای استان مستقر می شوند.
وی گفت: با توجه به نزدیک شدن به سه شنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) بیش از 200 پزشک، پرستار، تکنسین فوریت های پزشکی در 35 پایگاه شهری و جاده ای با به کارگیری آمبولانس های مجهز و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس تمام مناطق استان مرکزی را پوشش امدادی می دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: بحث آموزش های لازم در خصوص خطرات ناشی از استفاده از موادمحترقه به دانش آموزان از هفته های گذشته آغاز و با جدیت دنبال می شود.
دکتر طاهر احمدی عنوان کرد: در شب چهارشنبه سوری سال گذشته، 94 نفر در استان مرکزی دچار حادثه شدند که از این تعداد 60 نفر در مراکز درمانی بستری و 34 نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.
وی گفت: بیشترین آمار مصدومان ناشی از حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته در استان مرکزی مربوط به مردان و از ناحیه اندام های تحتانی بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی توصیه کرد: امید است با نظارت آگاهانه و صحیح خانواده ها بر فرزندان، چهارشنبه آخر سال بدون حادثه گذر شود و همه با شادی به استقبال نوروز روند.
در اسفندماه جاری بیش از 40 توزیع کننده مواد محترقه در استان مرکزی دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقام های قضایی شدند.
3005/3075/ گزارش از: معصومه صفری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.