به گزارش ایرنا، ‌آیین سنتی جشن چهارشنبه سوری که در شاهنامه فردوسی هم به آن اشاره های زیادی شده،‌ هر سال از سوی ایرانیان برگزار می شود، با این تفاوت که دست کم در یک دهه اخیر قاشق زنی و پریدن از روی آتش و سرودن شعر ' زردی من از تو، ‌سرخی تو از من' جای خود را به انواع فشفشه، ترقه و مواد آتش زا داده است.
ارگان هایی مانند نیروی انتطامی، ‌اورژانس، ‌آتش نشانی و دیگر نهادهای مرتبط در شهرستان 290 هزار نفری ساوه نیز از هفته های قبل با اتخاذ تدابیر لازم،‌ خود را برای برگزاری آیین روز چهارشنبه آخر سال در فضایی امن آماده کرده اند.
بر اساس اعلام روابط عمومی اداره آموزش و پرورش شهرستان ساوه،‌ مدارس این شهرستان در نوبت عصر روز سه شنبه هفته آینده، 2 ساعت زودتر و از حدود ساعت 15:30 تعطیل می شود.
فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در مورد تدابیر پلیس برای آیین چهارشنبه آخر سال، گفت: با دستگاه های مرتبط در این رابطه هماهنگی های لازم انجام شده است تا شاهد برگزاری این جشن در نهایت آرامش و امنیت باشیم.
سرهنگ پرویز اسدی افزود: تدابیر پیشگیرانه پلیس در این رابطه از چند ماه پیش آغاز شده و تا پایان ماه های اخیر، حدود 65 هزار عدد انواع مواد محترقه در شهرستان ساوه کشف شد.
وی با هشدار به خانواده ها نسبت به عواقب ناگوار استفاده غیراصولی از مواد محترقه،‌ از رسانه های گروهی خواست که در این زمینه نسبت به آگاهی بخشی به جامعه مبادرت کنند.
سرهنگ اسدی ادامه داد: پلیس با هنجارشکنانی که جان و مال مردم را در چهارشنبه آخر سال به خطر اندازند، برخورد خواهد کرد و در این زمینه با دستگاه قضایی نیز هماهنگی های لازم انجام شده است.
وی تاکید کرد: خط مشی پلیس در آیین چهارشنبه سوری، مبتنی بر اصل پیشگیری است.
نقش واحدهای آتش نشانی شهرها در چهارشنبه های آخر سال همواره پررنگ بوده و به همین دلیل، آتش نشانی ساوه نیز برنامه هایی برای این مناسبت دارد.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردای ساوه ‌گفت: با هدف آگاهی بخشی به کودکان به خصوص دانش آموزان پایه ابتدایی، گردهمایی هایی برای نقد چهارشنبه سوری در مدارس شهر ساوه توسط آموزش و پرورش برگزار شده است.
محمد رضا برزگر ادامه داد: در این برنامه ها تلاش می شود کودکان را با مواد محترقه و خطراتی که متوجه سلامت افراد است،‌آشنا کنیم.
وی در مورد برنامه های سازمان آتش نشانی برای آیین چهارشنبه سوری امسال،‌ اظهار کرد: در هشت نقطه حادثه خیز شهری خودروهای آتش نشان را با تجهیزات کامل به طور آماده باش، مستقر خواهیم کرد.
سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساوه یادآور شد: در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته، 28 مورد آتش سوزی در سطح شهر ساوه اتفاق افتاد که بیشتر این حوادث در فضاهای پرخطر که مردم تجمع می کردند،‌ رخ داد.
برزگر گفت: روز سه شنبه هفته جاری (16 اسفند) در مرکز آموزش حقوق شهروندی شهرداری ساوه نیز جشنواره ' نه به ترقه بازی' با حضور گسترده دانش آموزان و والدین آنها برگزار شد که انتظار داریم آثار مثبتی برای تغییر رفتار نونهالان در آیین چهارشنبه سوری داشته باشد.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشکده علوم پزشکی ساوه در مورد اقدامات پیشگیرانه و آمادگی اورژانس برای مراسم چهارشنبه سوری گفت: 15 پایگاه اورژانس شهری و جاده ای ساوه و زرندیه از ساعت 12 ظهر روز سه شنبه هفته جاری در حالت آماده باش کامل، خواهند بود.
دکتر نعمت الله عزیزی اظهار کرد: کدهای پشتیبانی و فرماندهی اورژانس نیز در نقاط حساس شهر از جمله در بام ساوه، دریاچه،‌ یولاق، ‌شهر صنعتی،‌ شهرک علوی و نقاط پرخطر، مستقر می شوند.
به گفته این مسئول در آیین چهارشنبه سوری سال گذشته شهر ساوه 30 مورد مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی اتفاق افتاد که از این تعداد 28 مورد مربوط به سوختگی و 2 مورد نیز مرتبط با آسیب دیدگی از ناحیه چشم بود.
وی افزود: 26 نفر از مراجعه کنندگان، مرد و چهار نفر دیگر هم از بانوان بودند.
دکتر عزیزی گفت: اورژانس بیمارستان های شهید چمران و مدرس ساوه برای پذیرش حادثه دیدگان احتمالی مراسم چهارشنبه سوری آمادگی کامل دارند.
وی با تاکید بر نظارت بیشتر خانواده ها بر فرزندان، گفت: شهروندان در صورت وقوع آسیب دیدگی، در نخستین گام با اورژانس تماس بگیرند و اگر حادثه آتش سوزی و مصدومیت به صورت همزمان رخ داد،‌ علاوه بر اطلاع به مرکز پیام اورژانس،‌ مراتب را به اداره آتش نشانی نیز اعلام کنند.
سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان ساوه همچنین از خانواده ها خواست که در ساعات برگزاری آیین چهارشنبه سوری مراقب کودکان باشند.
وی همچنین از بانوان باردار درخواست کرد با توجه به اینکه صدای مهیب ترقه و استرس ناشی از آن ممکن است برای سلامت آنها مضر باشد،‌ از منزل خارج نشوند.
285 هزار نفر در شهرستان ساوه زندگی می کنند که از این تعداد افزون بر 150 هزار نفر ساکن شهر ساوه هستند و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه برای برگزاری جشن باستانی چهارشنبه سوری در این شهر از سوی مراجع ذیربط اهمیت خاصی دارد.
6539/3075/ گزارش از: یحیی معماری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.