به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمد تقی کرامتی در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی، افزود: اگرچه دستگاه های متولی در حفظ و بهبود مسائل زیست محیطی تکلیف دارند اما، این مهم بدون مشارکت هدفمند و پررنگ مردم کامل نمی شود.
وی ادامه داد: منابع طبیعی زیر بنای توسعه پایدار است و فرهنگ حفاظت از عرصه های طبیعی به عنوان سرمایه بین نسلی اهمیت زیادی دارد.
امام جمعه دلیجان گفت: بهره برداران عرصه های طبیعی در راس هرم حفاظت و احیای این سرمایه ملی طبیعی قرار دارند و باید با حساسیت و جدیت در این راستا بکوشند.
وی افزود: درختکاری در دین اسلام بسیار مد نظر است به طوری که پیامبر اکرم (ص)و حضرت علی (ع) به این مهم اهتمام ویژه ای داشتند.
حجت الاسلام کرامتی افزود: مقام معظم رهبری در روز درختکاری با دست خود درخت می کارد و پیام این رفتار این است که همه باید در عرصه ایجاد و نگهداری از درخت سهیم باشند تا هوای پاک و فضای زیبا برای زیست ایجاد شود.
وی بیان کرد: در کنار کاشت درخت باید مقوله داشت و نگهداری فضای سبز نیز جدی گرفته شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان نیز در این آیین گفت: 20 هزار اصل نهال در دلیجان از اول اسفند تاکنون توزیع و کاشت شده است.
سید ابوالفضل نصرالهی سطح مراتع مشجر این شهرستان را 6 هزار هکتار درختچه خودرو و 140 هکتار جنگل دست کاشت بیان کرد.
وی ادامه داد: پارک جنگلی 15 خرداد در کنار سد 15 خرداد دلیجان واقع شده که در سال 73 ایجاد شده است و عملیات جنگل کاری این پارک به مساحت 129 هکتار با گونه های پهن برگ و سوزنی برگ مناسب و سازگار با اقلیم منطقه از جمله اقاقیا، زبان گنجشک، عرعر، سنجد، ارغوان، داغداغان، سرو خمره ای، سرو نقره ای، کاج سیاه انجام شد.
نصرالهی افزود: با توجه به موقعیت مناسب مکانی این پارک جنگلی به یکی از مراکز مهم تفریح و تفرجگاهی مردم منطقه، مسافران عبوری و گردشگران تبدیل می شود.
وی برگزاری آیین نمادین کاشت نهال در محوطه مجتمع ورزشی کارگران ، درختکاری در تپه شهدای شهر تاریخی نراق و کاشت چهار هزار نهال در شهرک صنعتی دلیجان در جاده اصفهان را از جمله برنامه های هفته گرامیداشت منابع طبیعی در دلیجان عنوان کرد.
از مجموع 220 هزار هکتار اراضی مرتعی دلیجان، 66 هزار هکتار درجه یک، 66 هزار هکتار متوسط ، 44 هزار هکتار فقیر و 44 هزار هکتار مراتع بسیار فقیر است.
15 تا 21 اسفندماه هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.