به گزارش ایرنا، مهدی زندیه وکیلی عصر دوشنبه در دیدار با سفیر کشور رومانی در سالن جلسات استانداری مرکزی افزود: خواهر خواندگی شهر اراک با پیتشت رومانی سبب توسعه همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری می شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی در بخش های صنعتی، کشاورزی و فرهنگی قابلیت های منحصر به فردی دارد که با توجه به روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با رومانی، می تواند در توسعه اقتصادی کشور موثر باشد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تصریح کرد: این استان در حوزه صنعت، کشاورزی و موقعیت راهبردی در تقاطع شبکه ریلی شمال به جنوب و شرق به غرب و بهره مندی از فرودگاه اراک، استعداد مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه دارد.
زندیه وکیلی با اشاره به مزیت های حمل و نقل ترکیبی در استان مرکزی افزود: با وجود شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی، جاده، آزادراه و بزرگراه های مختلف در استان و فعالیت حدود 3 هزار واحد صنعتی، چشم انداز روشنی قابل ترسیم است.
وی ادامه داد: استان مرکزی با بهره مندی از معادن سرشار به ویژه سنگ، ظرفیت های ناب کشاورزی و مزیت های خاص صنعتی می تواند در تقویت مناسبات اقتصادی ایران اسلامی با کشورهای مختلف مثمر ثمر باشد.
زندیه وکیلی به معرفی دیگر ظرفیت‌های استان مرکزی پرداخت و گفت: کشاورزی و پرورش گل و گیاه به عنوان یکی از مزیت های خاص استان مرکزی نیز از جایگاه مناسبی برخوردار است و بسیاری از فرآورده‌های دام و طیور قابلیت صادراتی دارند.
وی تصریح کرد: کمترین نرخ بیکاری در کشور مربوط به استان مرکزی است و رغبت سرمایه گذاران در سال های اخیر برای کارآفرینی در این استان افزایش چشمگیری داشته است.
معاون استاندار مرکزی تصریح کرد: تولید نیمی از آلومینیوم کشور در اراک و وجود صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه و بسیاری دیگر از واحدهای تولیدی زمینه ساز همکاری های مشترک تجاری و اقتصادی است.
وی با اشاره به وجود 100 هزار دانشجو دربیش از 100 واحد دانشگاهی استان مرکزی گفت: ضریب نفوذ جمعیت دانشجویی در این استان، نشان از ظرفیت علمی و تحقیقاتی است.
زندیه‌ وکیلی با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای منطقه تصریح کرد: مهمترین نیاز امروز ایران، درک صحیح دنیا از موقعیت و مزیت های خاص کشور است که باید در کنار توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی، فرهنگ غنی و صلح دوستی ایران به مردم کشورهای مختلف از جمله رومانی منتقل شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی از شرکت‌های توریستی و گردشگری رومانی برای سفر به استان مرکزی دعوت کرد تا ضمن بهره مندی از مزیت های بکر حوزه توریسم، با ظرفیت‌های این استان از نزدیک آشنا شوند.
راهکارهای تقویت مناسبات اقتصادی، تجاری و فرهنگی و نیز بررسی مولفه های خواهر خواندگی دو شهر اراک و پیتشت رومانی مطرح و مورد استقبال هر دوطرف قرار گرفت.
شهر پیتشت در شهرستان ارجش در کشور رومانی واقع شده‌ و جمعیت این شهر 168 هزار و458 نفر است.
کلانشهر اراک که مرکز استان مرکزی است دارای 520 هزار نفر جمعیت است.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.