یوسف یوسفی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: امسال 17 هزار و 293 کیلوگرم انواع گیاهان دارویی شامل کتیرا و باریجه از سطح پنج هزار و 250 هکتار از عرصه های طبیعی استان مرکزی برداشت شده است.
وی ادامه داد: برداشت گیاهان دارویی از سطح عرصه های طبیعی استان مرکزی علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت و بهره برداران سه هزار نفر روز اشتغال برای این استان به همراه داشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از توزیع 600 هزار اصله درخت در هفته منابع طبیعی این استان خبر داد و گفت: توزیع این نهال ها نسبت به سال گذشته 2 برابر افزایش یافته است.
یوسفی خاطر نشان کرد: در هفته منابع طبیعی امسال هشت گونه نهال سازگار با شرایط اقلیمی این استان از جمله ارغوان، صنوبر، زبان گنجشک و سرو خمره ای در بین مردم و کشاورزان توزیع می شود.
وی افزود: 280 هزار اصله نهال صنوبر در هفته منابع طبیعی در راستای افزایش تولید چوب در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، امسال یک هزار و 400 هکتار از اراضی منابع طبیعی استان برای واگذاری به بخش صنعت و کشاورزی استعداد یابی شده است.
یوسفی ادامه داد: 400 هکتار این اراضی برای ایجاد نیروگاه های انرژی خورشیدی و 800 هکتار برای ایجاد نیروگاه های بادی شناسایی شده تا برای نخستین بار زمینه تولید برق از انرژی های پاک در استان مرکزی فراهم شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از کاهش 80 درصدی آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی این استان در سال جاری خبر داد و افزود: سال گذشته یک هزار و 709 هکتار از اراضی این استان دچار آتش سوزی شد که امسال با انجام اقدام های فرهنگ سازی و آموزش به بهره برداران و مردم، این رقم به 342 هکتار کاهش یافت.
یوسفی گفت: در این مدت شهرستان اراک با 135 و 9 دهم هکتار رتبه اول، فراهان با 48 هکتار رتبه دوم و شازند با 45 هکتار آتش سوزی در مراتع رتبه سوم را داشته اند و در شهرستان های آشتیان و محلات نیز آتش سوزی رخ نداده است.
وی ادامه داد: 180 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و 80 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اختصاص یافت که 64 درصد اعتبارت ملی و 32 و چهار دهم درصد از اعتبارات ملی است.
وی گفت: اکنون 72 و پنج دهم درصد از عرصه های استان مرکزی را عرصه های طبیعی تشکیل می دهند که با این اعتبارات اجرای طرح های آبخیزداری در 2 درصد این اراضی قابل انجام است و برای کنترل عوامل تخریب در مابقی عرصه های طبیعی از مشارکت مردمی بهره گیری می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی کویر میقان اراک را یکی از کانون های فرسایش استان و شهرستان اراک عنوان کرد و افزود: 120 میلیارد ریال در سفر هیات دولت به این استان به کویر میقان این شهرستان اختصاص یافت که تا کنون 30 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
یوسفی ادامه داد: 10 میلیارد ریال این اعتبارات برای اجرای بادشکن های غیر زنده و جلوگیری از فرسایش و ایجاد گرد و غبار در منطقه هزینه شده است.
وی گفت: کشت گیاه آتریپلکس از دیگر برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی برای جلوگیری از فرسایش و ایجاد گرد و غبار در کویر میقان اراک است که در ادامه طرح، بادشکن های غیر زنده در این منطقه و 500 هکتار از اراضی شهرستان های زرندیه و محلات اجرا می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یاد آور شد: 24 هزار نفر همیار طبیعیت شامل 2 هزار و 500 نفر محافظان افتخاری، 2 هزار و 500 نفر مروجین افتخاری و 16 هزار نفر همیار طبیعت از بین دانش آموزان استان برای جلوگیری از تخریب و آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان جذب شده است.
یوسفی گفت: در راستای محافظت از عرصه های طبیعی استان مرکزی چهار طرح تحقیقاتی شامل طرح ترسیب کربن، تاثیر اقدام های منابع طبیعی در اجتماع و تاثیر آتش سوزی در عرصه های طبیعی در حال انجام است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: در این مدت 229 فقره استعلام معادن برای 323 هزار و 500 هکتار از اراضی طبیعی استان مرکزی به این اداره کل ارایه شده که با انجام عملیات اکتشافی در هفت هزار و 361 هکتار این اراضی، موافقت شده است.
استان مرکزی با 29 هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.