محمد فتاحی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سهمیه استان مرکزی در واکسیناسیون تب برفکی 280 هزار راس دام سنگین و یک میلیون راس دام سبک بود که تا کنون 330 هزار راس دام سنگین و یک میلیون و 170 هزار راس دام سبک واکسینه شدند.
وی ادامه داد: این دام ها در سه نوبت علیه تب برفکی واکسیناسیون شدند که با توجه به افزایش کانون های بیماری تب برفکی در کشور و استان درحال حاضر نیز عملیات مایه کوبی در این استان ادامه دارد.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی بیماری یابی در دامداری ها و جلوگیری از انتقال بیماری را از برنامه های اولویت دار این اداره کل عنوان کرد و خاطر نشان کرد: جلوگیری از انتقال بیماری با انجام ضدعفونی و واکسیناسیون دام ها و بیماری یابی با اطلاع رسانی دامداران و کلینیک های دام انجام می شود.
فتاحی افزود: با انجام واکسیناسیون دام ها به تنهایی نمی توان از شیوع احتمالی بیماری تب برفکی جلوگیری کرد بر این اساس نیاز است دامداران نسبت به ضد عفونی جایگاه های دام به صورت هفته ای نیز اقدام کنند.
وی بیان کرد: شمار کانون های بیماری تب برفکی از 2 تا سه کانون در سال های گذشته به پنج تا 6 کانون در سال جاری افزایش یافته و نیاز است دامداران برای جلوگیری از انتقال این بیماری به واحدهای خود ضمن رعایت موارد بهداشتی از رفت و آمد در میادین دام خودداری کنند و نسبت به ایجاد حوضچه های ضد عفونی در ابتدای دامداری ها جدی باشند.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی از دامداران خواست: در صورت مشاهده این بیماری موارد را به اداره کل دامپزشکی اطلاع دهند و از خروج دام از واحدها بپرهیزند.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.