به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های این هفته نماز جمعه اراک در مصلی بیت المقدس این شهر، افزود: اصلاح الگوی مصرف در جامعه باید گفتمان سازی شود و با هدایتگری موثر منابع و نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی بتوان آهنگ توسعه اقتصادی کشور را سرعت بخشید.
وی ادامه داد: مولفه های اقتصاد مقاومتی با امور مقطعی و شعارزدگی حاصل نمی شودبلکه باید با برنامه ای کاربردی تکالیف آن را در سطوح مختلف جامعه تعریف و اجرایی کرد
امام جمعه اراک بیان کرد: روزانه بیش از 80 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که این مهم در تعطیلات نوروز تا مرز یکصد میلیون لیتر نیز می رسد و برای اصلاح این رفتار ضمن فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در حوزه صنعت خودروسازی نیز تولید کنندگان باید به سمت تولید خودروهای با مصرف کمتر از 6 درصد هدایتگری شوند.
وی بیان کرد: مصرف سالانه بنزین در کشور ترکیه به سه میلیارد لیتر هم نمی رسد در صورتی که در ایران سالانه بیش از 30 میلیارد لیتر بنزین مصرف می شود و باوجود مصرف بنزین تولید داخل، روزانه بیش از 20 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش میزان مسافرت ها و دید و بازدید ها اصلاح الگوی مصرف انرژی به خصوص در زمینه منابع آب باید در جامعه جدی گرفته شود تا از محل مدیریت مصرف، منابع موثر در مسیر تولید هدایتگری شود.
آیت الله دری نجف آبادی در بخشی از سخنان خود با اشاره به هفته احسان و نیکوکاری و 14 اسفند و روز تاسیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز گفت: دستگیری از نیازمندان از سیاستهای کلی نظام اسلامی است که باید در جامعه بیش از پیش جاری و ساری شود.
وی افزود: توجه به محرومان و نیازمندان و فراهم آوردن زمینه رشد و تعالی آنان به خصوص در ایام نوروز باید به وظیفه همگانی تبدیل شود.
امام جمعه اراک بیان کرد: آحاد جامعه ایران اسلامی بر اساس موازین دین مبین اسلامی وظیفه دارند از چشم و هم چشمی و هزینه های غیر ضروری پرهیز کرده و بخشی از درآمد خود را در راه دستگیری از محرومان و نیازمندان هزینه کنند.
وی، دستگیری از انسان‌های مستمند و فقیر را دارای پاداش دنیوی و اخروی دانست و گفت: اقشار پر درآمد و مسئولان باید در جهت تقویت امور مربوط به ایتام، بی سرپرستان و بد سرپرستان جامعه بیش از پیش بکوشند.
آیت الله دری نجف آبادی گفت: فرهنگ ایران برگرفته از آرمان های اسلام ناب محمدی (ص) و ائمه معصومین(ع) است، بنابراین مردم و مسئولان باید از این بزرگواران به ویژه امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) که طعام افطار خود را به فقرا می بخشیدند، در بخشش و دستگیری از نیازمندان جامعه الگوگیری کنند.
وی افزود: بر اساس آمارهای موجود بیش از 35 درصد از مواد غذایی ایرانیان دورریز می شود در صورتی که با مدیریت و اصلاح مصرف می توان از این مهم پیشگیری کرد و مازاد مصرف را در راه دستگیری از نیازمندان به کار گرفت.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در ادامه سخنان خود به 15 اسفند و روز درختکاری اشاره کرد و گفت: نهادینه کردن فرهنگ درختکاری راهکاری مهم و اساسی در راستای حفاظت از محیط زیست است.
آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: وجود درخت به عنوان نعمت عظیم الهی، تضمین کننده سلامت انسان و ایجاد کننده طراوت و سر زندگی در جامعه بشری و حیات دیگر جانداران است.
امام جمعه اراک بیان کرد: درختکاری آیین سنتی است که از گذشته های دور در کشور وجود داشته است و در آیات و روایات نیز از درختکاری به عنوان اقدامی شایسته و مقدس یاد شده است.
وی بیان کرد: گسترش فضای سبز و حراست از مراتع و پارک های جنگلی ضمن تاثیر در زیبایی بصری و محیطی و سلامت هوا، در ایجاد فضاهای بانشاط تفریحی برای خانواده ها نیز حائز اهمیت است.
آیت الله دری نجف آبادی گفت: کاشت نهال و گسترش فضای سبز باید با صرفه جویی در مصرف آب همراه باشد و با بهره گیری از شیوه های جدیدتر و آبیاری قطره ای باید مصرف آب در استان مدیریت بهینه شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به روز وفات حضرت ام البنین (س)و روز تکریم مادران و همسران شهدا اشاره کرد و گفت: مادران شهدا با دست خود ثمره یک عمر زندگی را رهسپار جبهه های نبرد حق علیه باطل کردند تا امروز امنیت و آرامش در جامعه ایران اسلامی حاکم باشد و این اقدام ارزشی این قشر از جامعه باید تکریم شود.
وی اظهار کرد: نقش مادران و همسران شهدا در شکل گیری انقلاب اسلامی و تداوم آرمان های امام راحل و نهضت انقلاب، مصداق بارزی از ولایت پذیری، ایثار، گذشت و صبر و استقامت بانوی بزرگ صدر اسلام حضرت ام البنین(س) است.
امام جمعه اراک بیان کرد: از دست دادن فرزند به عنوان عزیرترین گوهر وجود یک مادر سخت‌ترین آزمایش الهی است که مادران شهدای جنگ تحمیلی با الگوگیری از سیره ائمه معصومین(س) حضرت ام النین(س) که چهار فرزند رشید خود را در واقعه عاشورا فدای اسلام نمودند، توانستند با افتخار از این امتحان و مشیت الهی بیرون بیایند.
آیت الله دری نجف آبادی همچنین در خطبه اول نماز جمعه این هفته اراک شرط اصلی موفقیت در همه امور زندگی را کسب تقوای الهی دانست و گفت: تقوای الهی به عنوان حصاری ایمن است که انسان را از توطئه های شیطانی حفظ می کند.
وی بیان کرد: تقوای الهی که در نتیجه ایمان راسخ به توحید و ولایت به دست می آید مانند دژ و قلعه ای مستحکم است که انسان را سمت و سوی معنویت هدایت می کند.
نماز عبادی سیاسی جمعه در 33 نقطه استان مرکزی اقامه می شود.
3017/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.